Asiakaslähtöisyyden toteutuminen mielenterveys- ja päihdepalveluissa kotihoidon henkilökunnan näkökulmasta
Bäckman, Tiina; Lensu, Taina (2013)
Bäckman, Tiina
Lensu, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, toteutuuko mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asiakaslähtöinen hoitotyö kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteemme oli tuottaa tietoutta, jota voidaan hyödyntää palvelujen kehittämisessä asiakaslähtöisemmiksi.
Koho-hanke on ollut opinnäytetyön taustalla ja hankkeen tavoitteet ovat ohjanneet opinnäy-tetyötä. Koho-hankkeen tavoitteina on ollut muun muassa kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman laatiminen mielenterveys-ja päihdeasiakkaille. Matalan kynnyksen ja yhden oven periaatteet, jotka helpottavat palvelujen saatavuutta. Psykiatrisen sairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välille olisi hyvä saada enemmän yhteistyötä.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin induktiivista lähestymistapaa. Pääasiallisena tarkoituksena oli haastateltavien näkökulman ymmärtäminen. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemoittain ryhmähaastatteluina kolmessa haastatteluryhmässä. Haastateltavia oli yhteensä kolmetoista. Teemojen avulla kysyttiin, millaisia palveluja on tarjolla kotihoidon mielenterveys- ja päihdeasiakkaille, miten asiakaslähtöisyys toteutuu kotihoidon mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja miten mielenterveys- ja päihdepalveluja tulisi kehittää asiakaslähtöisimmiksi. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittain sisällönanalyysillä.
Tuloksissa oli eroavaisuuksia eri haastateltavien ryhmien välillä. Moniammatillisen yhteystyön toimivuudesta tuli esille erilaisia mielipiteitä. Vastuuhoitajien ja asiakkaan vähäiset kohtaamiset koettiin vaikeuttavan luottamussuhteen syntymistä.Koulutusta toivottiin lisää, toteuttamistapana case-tyyppiset esimerkit. Kehittämiskohteiksi toivottiin pääasiassa koulutusta, jotta osaaminen lisääntyisi kohdatessa mielenterveys- ja päihdeasiakkaat asiakaslähtöisemmäksi.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että kotihoidon työntekijät toivoivat pätevää työnohjausta henkilökunnalle. Asiakkaan osallisuudesta palvelujen kehittämisessä tiedettiin hyvin vähän ja se voisi olla yksi kehittämiskohde.Nuoret mielenterveys- ja päihdeasiakkaat ovat myös kotihoidon palvelujen piirissä. Heille tarvitaan erityyppisiä palveluja, joka suuntautuisi nuoren jalkauttamiseksi kodin ulkopuolelle.
Koho-hanke on ollut opinnäytetyön taustalla ja hankkeen tavoitteet ovat ohjanneet opinnäy-tetyötä. Koho-hankkeen tavoitteina on ollut muun muassa kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman laatiminen mielenterveys-ja päihdeasiakkaille. Matalan kynnyksen ja yhden oven periaatteet, jotka helpottavat palvelujen saatavuutta. Psykiatrisen sairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välille olisi hyvä saada enemmän yhteistyötä.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin induktiivista lähestymistapaa. Pääasiallisena tarkoituksena oli haastateltavien näkökulman ymmärtäminen. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemoittain ryhmähaastatteluina kolmessa haastatteluryhmässä. Haastateltavia oli yhteensä kolmetoista. Teemojen avulla kysyttiin, millaisia palveluja on tarjolla kotihoidon mielenterveys- ja päihdeasiakkaille, miten asiakaslähtöisyys toteutuu kotihoidon mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja miten mielenterveys- ja päihdepalveluja tulisi kehittää asiakaslähtöisimmiksi. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittain sisällönanalyysillä.
Tuloksissa oli eroavaisuuksia eri haastateltavien ryhmien välillä. Moniammatillisen yhteystyön toimivuudesta tuli esille erilaisia mielipiteitä. Vastuuhoitajien ja asiakkaan vähäiset kohtaamiset koettiin vaikeuttavan luottamussuhteen syntymistä.Koulutusta toivottiin lisää, toteuttamistapana case-tyyppiset esimerkit. Kehittämiskohteiksi toivottiin pääasiassa koulutusta, jotta osaaminen lisääntyisi kohdatessa mielenterveys- ja päihdeasiakkaat asiakaslähtöisemmäksi.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että kotihoidon työntekijät toivoivat pätevää työnohjausta henkilökunnalle. Asiakkaan osallisuudesta palvelujen kehittämisessä tiedettiin hyvin vähän ja se voisi olla yksi kehittämiskohde.Nuoret mielenterveys- ja päihdeasiakkaat ovat myös kotihoidon palvelujen piirissä. Heille tarvitaan erityyppisiä palveluja, joka suuntautuisi nuoren jalkauttamiseksi kodin ulkopuolelle.