Taidetoiminnan muotoilu palveluksi : Luonteen rypäleet -työpajan suunnittelu
Kuoppamäki, Katri (2021)
Kuoppamäki, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201011001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201011001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa viinillä maalaus -työpaja nimeltä Luonteen rypäleet. Työpajasta suunniteltiin valmis kokonaisuus, jonka järjestämistä taiteilijayrittäjä Tytti Muurinen voi jatkaa opinnäytetyöprojektin valmistumisen jälkeen. Tavoitteena oli luoda taideperusteinen palvelukonsepti, joka kiinnostaa elämyksiä hakevia, ennakkoluulottomia asiakkaita. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka suunnittelussa käytetiin menetelminä haastattelua, havainnointia ja kyselytutkimusta sekä palvelumuotoilun Tuplatimantti-prosessimallia. Opinnäytetyöhön kuului lisäksi työpajan asiakassegmentin määrittely sekä toiminnan kustannusten ja kannattavuuden laskeminen ja arviointi.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi valmis ja hiottu palvelukonsepti, johon sekä opinnäytetyön toimeksiantaja Muurinen sekä lomakekyselyyn vastanneet osallistujat olivat tyytyväisiä ja työpajojen järjestämistä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessa. Työpajan kohderyhmäksi muodostuivat yli 40-vuotiaat, kokeilunhaluiset naiset, ja työpajoja on projektista saatujen kokemusten perusteella tarkoitus markkinoida jatkossa pääasiassa erilaisille yhteistyökumppaneille, kuten kulttuuritapahtumille, -järjestöille ja kuntien kulttuuritoimille, joiden kanssa yhteistyöllä niitä myydään ja markkinoidaan loppuasiakkaille.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi valmis ja hiottu palvelukonsepti, johon sekä opinnäytetyön toimeksiantaja Muurinen sekä lomakekyselyyn vastanneet osallistujat olivat tyytyväisiä ja työpajojen järjestämistä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessa. Työpajan kohderyhmäksi muodostuivat yli 40-vuotiaat, kokeilunhaluiset naiset, ja työpajoja on projektista saatujen kokemusten perusteella tarkoitus markkinoida jatkossa pääasiassa erilaisille yhteistyökumppaneille, kuten kulttuuritapahtumille, -järjestöille ja kuntien kulttuuritoimille, joiden kanssa yhteistyöllä niitä myydään ja markkinoidaan loppuasiakkaille.