Nuorten näkemyksiä mielenterveyttä suojaavista ja haavoittavista tekijöistä sekä niiden vaikutuksesta koulumotivaatioon ja koulunkeskeytymisriskiin
Jokelainen, Laura; Luomala, Paula; Vidgren, Hanna (2009)
Jokelainen, Laura
Luomala, Paula
Vidgren, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157924
Tiivistelmä
Nuorten psyykkinen pahoinvointi ja psykososiaalinen oireilu ovat lisääntyneet viime vuosituhannen aikana. Nuoren hyvinvointiin vaikuttavat perhe, sosiaaliset suhteet ja kouluympäristö. Nuori viettää suurimman osan ajastaan koulussa, oppilashuoltohenkilökunnalla on merkittävä rooli nuoren hyvin-voinnin tukemisessa.
Opinnäytetyössä selvitettiin Kauppis-Heikin yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten omia näkemyksiä mielenterveyttä suojaavista ja haavoittavista tekijöistä, sekä miten ne vaikuttavat koulumotivaatioon ja koulunkeskeytymisriskiin. Opinnäytetyön tulokset antavat oppilashuoltohenkilökunnalle tietoa niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat nuoren koulumotivaatioon ja koulunkeskeytymisriskiin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kuusi yhdeksäsluokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoren mielenterveyttä suojasivat perheeltä ja kouluyhteisöltä saatu tuki sekä kaverit. Nuoren mielenterveyttä haavoittivat erilaiset pelot ja turvattomuuden kokeminen kotona tai kouluyhteisössä. Mielenterveyttä suojaavat ja haavoittavat tekijät olivat yhteydessä kou-lumotivaatioon. Nuorten mielestä koulumotivaatio vaikuttaa koulunkeskeyttämisriskiin, mutta haas-tatteluun osallistuneista nuorista yksikään ei ollut aikeissa lopettaa koulua kesken, vaikka koulumo-tivaatio oli osalla nuorista huono.
Opinnäytetyössä selvitettiin Kauppis-Heikin yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten omia näkemyksiä mielenterveyttä suojaavista ja haavoittavista tekijöistä, sekä miten ne vaikuttavat koulumotivaatioon ja koulunkeskeytymisriskiin. Opinnäytetyön tulokset antavat oppilashuoltohenkilökunnalle tietoa niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat nuoren koulumotivaatioon ja koulunkeskeytymisriskiin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kuusi yhdeksäsluokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoren mielenterveyttä suojasivat perheeltä ja kouluyhteisöltä saatu tuki sekä kaverit. Nuoren mielenterveyttä haavoittivat erilaiset pelot ja turvattomuuden kokeminen kotona tai kouluyhteisössä. Mielenterveyttä suojaavat ja haavoittavat tekijät olivat yhteydessä kou-lumotivaatioon. Nuorten mielestä koulumotivaatio vaikuttaa koulunkeskeyttämisriskiin, mutta haas-tatteluun osallistuneista nuorista yksikään ei ollut aikeissa lopettaa koulua kesken, vaikka koulumo-tivaatio oli osalla nuorista huono.