Henkilöbrändäys : Brändin kehityssuunnitelma yksinyrittäjälle
Saunamäki, Niki (2021)
Saunamäki, Niki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajan brändimielikuvan rakenne ja kuinka lisäarvoa voi daan luoda henkilöbrändillä. Henkilöbrändäyssuunnitelmalla pyritään auttamaan yksinyrittäjän markkinointia ja kertomaan lisäarvon ja henkilöbrändin hyödyistä.
Teoriaosiossa käsiteltiin brändäystä sen muodostumisen ja arvon osalta. Persoonaa tarkasteltiin myös lähemmin verkkoidentiteetin ja oman käytöksen arvioinnissa. Näitä käsitteitä käsiteltiin brändimielikuvamallilla ja brändiarvomallien pohjalta. Teoriaosuus ja siinä esitetyt mallit pohjautuivat verkko ja kirja lähteisiin. Tavoitteena oli kertoa brändäyksen tuomasta hyödystä hyvien asiakaskokemusten ja kohtaamisten myötä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin henkilöbrändäyssuunnitelma. Asiakkaana toimi Kokkolassa toimiva Pro Agent Studion yksinyrittäjä Päivi Karhula. Pro Agent Studion toiminta alkoi 2020 ja nettisivujen suunnittelu ja kehitys olivat ajankohtainen osa yritystoiminnan kehitystä. Ajankohtaista henkilöbrändäyssuunnitelman ajalla oli myös maailmanlaajuinen Covid-19-Pandemia ja sen vaikutukset Karhulan myyntiin ja markkinointiin. Toiminnallinen osuus toteutui yrittäjän kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta yritystoiminnasta ja tavoitteista.
Toiminnallisessa osuudessa todettiin, että Karhulan toiminnassa voidaan kehittää verkkonäkyvyyttä ja teemaa omalle markkinoinnille. Henkilöbrändäyssuunnitelmassa rakennettiin markkinoinnille visuaalista teemaa ja tavoiteltiin verkkonäkyvyyden parantamista positiivisen kuluttajakokemuksen ja kuluttajamielikuvien edistämiseksi.
Teoriaosiossa käsiteltiin brändäystä sen muodostumisen ja arvon osalta. Persoonaa tarkasteltiin myös lähemmin verkkoidentiteetin ja oman käytöksen arvioinnissa. Näitä käsitteitä käsiteltiin brändimielikuvamallilla ja brändiarvomallien pohjalta. Teoriaosuus ja siinä esitetyt mallit pohjautuivat verkko ja kirja lähteisiin. Tavoitteena oli kertoa brändäyksen tuomasta hyödystä hyvien asiakaskokemusten ja kohtaamisten myötä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin henkilöbrändäyssuunnitelma. Asiakkaana toimi Kokkolassa toimiva Pro Agent Studion yksinyrittäjä Päivi Karhula. Pro Agent Studion toiminta alkoi 2020 ja nettisivujen suunnittelu ja kehitys olivat ajankohtainen osa yritystoiminnan kehitystä. Ajankohtaista henkilöbrändäyssuunnitelman ajalla oli myös maailmanlaajuinen Covid-19-Pandemia ja sen vaikutukset Karhulan myyntiin ja markkinointiin. Toiminnallinen osuus toteutui yrittäjän kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta yritystoiminnasta ja tavoitteista.
Toiminnallisessa osuudessa todettiin, että Karhulan toiminnassa voidaan kehittää verkkonäkyvyyttä ja teemaa omalle markkinoinnille. Henkilöbrändäyssuunnitelmassa rakennettiin markkinoinnille visuaalista teemaa ja tavoiteltiin verkkonäkyvyyden parantamista positiivisen kuluttajakokemuksen ja kuluttajamielikuvien edistämiseksi.