Developing a Holiday Package in Swedish Lapland
Jokela, Kirsi (2013)
Jokela, Kirsi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112319
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojektin tavoitteena oli kehittää tuotepaketti kansainväliselle matkanjärjestäjälle. Tuotteen kehittämisen tavoitteena oli saada tuote sovitettua yhteen yrityksen tuotefilosofian sekä räätälöityjen matkapakettien myyntiprosessin kanssa. Opinnäytetyö kuvaa Arctic Archipelago and the Northern Lights in Swedish Lapland-matkailutuotepaketin kehitysprosessia.
Paketin kehitysprosessin ensimmäisessä vaiheessa osallistuin Ruotsin matkailunedistämiskeskuksen isobritannialaisille matkanjärjestäjille organisoimalle tutustumismatkalle Luulajaan. Tutkimusmetodina tutustumismatkan aikana suoritettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnot kirjattiin kenttäpäiväkirjaan, jota analysoitiin matkan jälkeen eri kokemusten laadun kartoittamiseksi. Lisätietoa toimeksiantajasta sekä kohteesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla.
Haastatteluista sekä kenttämateriaalista käy ilmi toimeksiantajan sekä paikallisen matkailuorganisaation samanlainen linja tuotefilosofiassa. Koko kenttämateriaalin analysoimisen päätteeksi tehtiin päätös siitä, kuinka kohdetta tulisi markkinoida pakettimatkana sekä tuotteista, jotka sisällytettiin näytepakettiin, jolla kohdetta myydään yrityksen asiakkaille. Tuote on tällä hetkellä myynnissä yrityksen web-sivuilla. Kohteen yhteistyökumppanien jatkuvan kehitystyön seurauksena myös
Paketin kehitysprosessin ensimmäisessä vaiheessa osallistuin Ruotsin matkailunedistämiskeskuksen isobritannialaisille matkanjärjestäjille organisoimalle tutustumismatkalle Luulajaan. Tutkimusmetodina tutustumismatkan aikana suoritettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnot kirjattiin kenttäpäiväkirjaan, jota analysoitiin matkan jälkeen eri kokemusten laadun kartoittamiseksi. Lisätietoa toimeksiantajasta sekä kohteesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla.
Haastatteluista sekä kenttämateriaalista käy ilmi toimeksiantajan sekä paikallisen matkailuorganisaation samanlainen linja tuotefilosofiassa. Koko kenttämateriaalin analysoimisen päätteeksi tehtiin päätös siitä, kuinka kohdetta tulisi markkinoida pakettimatkana sekä tuotteista, jotka sisällytettiin näytepakettiin, jolla kohdetta myydään yrityksen asiakkaille. Tuote on tällä hetkellä myynnissä yrityksen web-sivuilla. Kohteen yhteistyökumppanien jatkuvan kehitystyön seurauksena myös