Förbättring av företagsidentiteten med hjälp av grafisk profil : case MMT-Palvelu
Öhberg, Ingrid (2013)
Öhberg, Ingrid
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610827
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli luoda graafinen profiili yritykselle MMT-Palvelu ja samalla selvittää yrityksen visuaalisen ulkonäön sekä yrityskuvan yhteys.
Työn teoriaosuus perustuu graafisen suunnittelun, väriopin sekä typografian kirjallisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa kartoitetaan yrityskuvan sekä imagon merkityksiä.
Toiminnallinen osuus työstä koostuu graafisen profiilin suunnittelu- ja luontiprosessista. Graafinen profiili sisältä kaikki kommunikointiin ja markkinointiin tarvittavat osat eli logon, värikoodin, typografian sekä painomateriaalit.
Nähdäksemme yrityksen visuaalisen ulkonäön mahdollinen yhteys sen yrityskuvaan sekä imagoon, on käytetty kolmea erilaista kvalitatiivista tutkimustapaa. Nämä kolme tutkimusta koostuu kilpailija vertailuanalyysistä, yhden MMT-Palvelun asiakkaan haastattelusta sekä yhdestä ryhmähaastattelusta. Kummassakin haastattelussa osallistujat saivat analysoida uuden graafisen profiilin ja heidän palautteet on huomioitu lopullisessa profiilissa.
Koko tutkimustulosten analyysi sekä raportointi työn tarkoituksen saavutuksista löytyvät tulos-osiosta.
Työn teoriaosuus perustuu graafisen suunnittelun, väriopin sekä typografian kirjallisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa kartoitetaan yrityskuvan sekä imagon merkityksiä.
Toiminnallinen osuus työstä koostuu graafisen profiilin suunnittelu- ja luontiprosessista. Graafinen profiili sisältä kaikki kommunikointiin ja markkinointiin tarvittavat osat eli logon, värikoodin, typografian sekä painomateriaalit.
Nähdäksemme yrityksen visuaalisen ulkonäön mahdollinen yhteys sen yrityskuvaan sekä imagoon, on käytetty kolmea erilaista kvalitatiivista tutkimustapaa. Nämä kolme tutkimusta koostuu kilpailija vertailuanalyysistä, yhden MMT-Palvelun asiakkaan haastattelusta sekä yhdestä ryhmähaastattelusta. Kummassakin haastattelussa osallistujat saivat analysoida uuden graafisen profiilin ja heidän palautteet on huomioitu lopullisessa profiilissa.
Koko tutkimustulosten analyysi sekä raportointi työn tarkoituksen saavutuksista löytyvät tulos-osiosta.