Kasvatuskumppanuuden toteutuminen päiväkodin 0–3-vuotiaiden ryhmässä
Montonen, Emerik (2013)
Montonen, Emerik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610838
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu päiväkodissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä työntekijöiden ja vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan myös selville, minkälaisia kehitystarpeita ryhmässä on kasvatuskumppanuuden suhteen työntekijöiden ja vanhempien mielestä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin työntekijöiltä ja vanhemmilta kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin laadullisen aineiston analyysinä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytetyön viitekehyksenä on kasvatuskumppanuus. Viitekehyksessä on kuvattu kasvatuskumppanuuden syntyä, käsitettä, tavoitteita, rakentumista ja kasvatuskumppanuutta eri osapuolten näkökulmasta.
Yhteisiksi teemoiksi työntekijöiden ja vanhempien vastauksissa nousivat avoimuus, lapsi keskiössä, roolit sekä kasvatusvastuu ja yhteiset tavoitteet. Sekä työntekijät että vanhemmat arvostivat avointa vuorovaikutusta. Osa työntekijöistä toivoi kiireettömämpää ilmapiiriä ja enemmän hetkiä kohdata vanhempia ja paneutua heidän kuulumisiinsa. Varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut koettiin olevan väylä vaikuttaa vanhempana ja osallistaa vanhempia. Moni vanhemmista esitti erilaisia kehitysehdotuksia vanhempien ja työntekijöiden kumppanuuden parantamiseksi. Vanhemmat haluaisivat myös kuulla lisää lapsen päivästä ja hänen oppimistaan asioista. Sekä työntekijät että vanhemmat toivoivat lisää yhteisiä tapahtumia.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin työntekijöiltä ja vanhemmilta kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin laadullisen aineiston analyysinä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytetyön viitekehyksenä on kasvatuskumppanuus. Viitekehyksessä on kuvattu kasvatuskumppanuuden syntyä, käsitettä, tavoitteita, rakentumista ja kasvatuskumppanuutta eri osapuolten näkökulmasta.
Yhteisiksi teemoiksi työntekijöiden ja vanhempien vastauksissa nousivat avoimuus, lapsi keskiössä, roolit sekä kasvatusvastuu ja yhteiset tavoitteet. Sekä työntekijät että vanhemmat arvostivat avointa vuorovaikutusta. Osa työntekijöistä toivoi kiireettömämpää ilmapiiriä ja enemmän hetkiä kohdata vanhempia ja paneutua heidän kuulumisiinsa. Varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut koettiin olevan väylä vaikuttaa vanhempana ja osallistaa vanhempia. Moni vanhemmista esitti erilaisia kehitysehdotuksia vanhempien ja työntekijöiden kumppanuuden parantamiseksi. Vanhemmat haluaisivat myös kuulla lisää lapsen päivästä ja hänen oppimistaan asioista. Sekä työntekijät että vanhemmat toivoivat lisää yhteisiä tapahtumia.