Tuote-esitteen vaikutus asiakaskontaktien ja myyntitilanteiden luomiseen : case: PTS-Lahti Oy
Nieminen, Toni (2009)
Nieminen, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata PTS-Lahti Oy:n työntekijöiden kokemuksia tuote-esitteen vaikutuksesta heidän asiakaskontaktiensa vahvistamisessa ja myyntilanteidensa luomisessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten PTS-Lahti Oy:n työntekijät kokevat tuote-esitteen vaikuttavan heidän asiakaskontaktien vahvistamiseen sekä myyntitilanteiden luomiseen.
Opinnäytetyön teoriasossa käsitettellään asiantuntijapalveluja ja tuotteistamista. Teoriaosassa käydään myös läpi kohdeyritys ja sen tarjoamat palvelut. Seuraavaksi käsitellään tuote-esite käsitteenä sekä sen tekoprosessi.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja avoimella kyselylomakkeella tehty tutkimus. Aineisto kerättiin PTS-Lahti Oy:n työntekijöiltä. Vastauksia saatiin kuusi kappaletta. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Tutkimustulosten perusteella PTS-Lahti Oy:n työntekijät havaitsivat tuote-esitteen auttavan myyntityössä ja asiakaskontaktien luomisessa. Tuote-esite otettiin osaksi myyntityötä ja sen kuvattiin helpottavan ja tukevan myös asiakaskontaktien luomista. Päivittäisessä myyntityössä tuote-esite nähtiin hyväksi apuvälineeksi vaikka aluksi käyttöönotto oli hieman vaikeaa. Pääasiallisesti PTS-Lahti Oy:n työntekijöiden mukaan tuote-esite oli heidän asiakkailleen tueksi, mutta osalle asiakkaista se oli turhauttava ostotilanteessa. Pääosin kokemukset tuote-esitteestä olivat positiiviset.
Opinnäytetyön teoriasossa käsitettellään asiantuntijapalveluja ja tuotteistamista. Teoriaosassa käydään myös läpi kohdeyritys ja sen tarjoamat palvelut. Seuraavaksi käsitellään tuote-esite käsitteenä sekä sen tekoprosessi.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja avoimella kyselylomakkeella tehty tutkimus. Aineisto kerättiin PTS-Lahti Oy:n työntekijöiltä. Vastauksia saatiin kuusi kappaletta. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Tutkimustulosten perusteella PTS-Lahti Oy:n työntekijät havaitsivat tuote-esitteen auttavan myyntityössä ja asiakaskontaktien luomisessa. Tuote-esite otettiin osaksi myyntityötä ja sen kuvattiin helpottavan ja tukevan myös asiakaskontaktien luomista. Päivittäisessä myyntityössä tuote-esite nähtiin hyväksi apuvälineeksi vaikka aluksi käyttöönotto oli hieman vaikeaa. Pääasiallisesti PTS-Lahti Oy:n työntekijöiden mukaan tuote-esite oli heidän asiakkailleen tueksi, mutta osalle asiakkaista se oli turhauttava ostotilanteessa. Pääosin kokemukset tuote-esitteestä olivat positiiviset.