Sulautettujen järjestelmien käyttö perinteisissä lautapeleissä
Rantamäki, Saku (2009)
Rantamäki, Saku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia modernin elektroniikan ja sulautettujen järjestelmien käyttöä perinteisissä lautapeleissä. Tämä opinnäytetyö on tehty osana ELLI-projektia, joka toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulussa vuosina 2006 ja 2007 ja jonka rahoituksesta vastasivat Euroopan Unioni ja Nelostuote Oy.
Tutkimuksen käynnisti Nelostuote Oy ja tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena oli kehittää uuden tyyppinen lautapeli, jossa hyödynnettäisiin RFID-teknologiaa pelinappuloiden paikallistamiseksi ja joka ohjaisi DVD-soitinta infrapunayleiskaukosäätimen avulla.
Teoreettisessa osassa perehdytään erilaisiin RFID-tekniikoihin, sulautettuihin järjestelmiin ja myös muutamiin muihin tekniikoihin, joita voitaisiin soveltaa lautapelien yhteydessä, vaikkakin pääasiallisesti tarkastellaan näistä kahta ensimmäistä.
Kokeellisessa osassa rakennettiin ja ohjelmoitiin sulautetun lautapelin prototyyppi, käyttäen hyväksi tekniikoita, joita teoreettisessa osassa käsiteltiin. Prototyyppi koostui kartonkisesta pelilaudasta, pelinappuloista, joihin sisällytettiin yksinkertainen RFID-tunniste, tavanomaisesta infrapuna-yleiskaukosäätimestä ja Alteran Nios II Development Kit -kehitysalustasta. Prototyyppi suunniteltiin ja rakennettiin konseptin todentamiseksi, ei niinkään valmistuskelpoiseksi valmiiksi laitteeksi.
Sulautettujen järjestelmien käyttö sulautettuna perinteiseen pelilautaan tuo mukanaan monta haastetta. Tällaisen laitteen on toimittava paristoilla, niiden on oltava pieniä ja halpoja valmistaa, sekä myöskin luotettavia, jotta pelielämys ei kärsisi. Myöskin näihin asioihin paneuduttiin työssä.
Tutkimuksen käynnisti Nelostuote Oy ja tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena oli kehittää uuden tyyppinen lautapeli, jossa hyödynnettäisiin RFID-teknologiaa pelinappuloiden paikallistamiseksi ja joka ohjaisi DVD-soitinta infrapunayleiskaukosäätimen avulla.
Teoreettisessa osassa perehdytään erilaisiin RFID-tekniikoihin, sulautettuihin järjestelmiin ja myös muutamiin muihin tekniikoihin, joita voitaisiin soveltaa lautapelien yhteydessä, vaikkakin pääasiallisesti tarkastellaan näistä kahta ensimmäistä.
Kokeellisessa osassa rakennettiin ja ohjelmoitiin sulautetun lautapelin prototyyppi, käyttäen hyväksi tekniikoita, joita teoreettisessa osassa käsiteltiin. Prototyyppi koostui kartonkisesta pelilaudasta, pelinappuloista, joihin sisällytettiin yksinkertainen RFID-tunniste, tavanomaisesta infrapuna-yleiskaukosäätimestä ja Alteran Nios II Development Kit -kehitysalustasta. Prototyyppi suunniteltiin ja rakennettiin konseptin todentamiseksi, ei niinkään valmistuskelpoiseksi valmiiksi laitteeksi.
Sulautettujen järjestelmien käyttö sulautettuna perinteiseen pelilautaan tuo mukanaan monta haastetta. Tällaisen laitteen on toimittava paristoilla, niiden on oltava pieniä ja halpoja valmistaa, sekä myöskin luotettavia, jotta pelielämys ei kärsisi. Myöskin näihin asioihin paneuduttiin työssä.