Suomalainen ruoka ulkomaisen matkailijan näkökulmasta
Tillgren, Ville (2013)
Tillgren, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138089
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia ulkomaisten matkailijoiden mielipiteitä ja valintaperusteita suomalaisesta ruoasta kuin myös kartoittaa Suomen alueellista ruokamatkailua. Työtä varten haastateltiin ulkomaisia matkailijoita Matkamessuilla alkuvuodesta 2013. Ruokamatkailua kartoittava kysely lähetettiin Suomen matkailun alueorganisaatioille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty Suomen matkailun ominaispiirteitä, Suomen matkailun strategiaa sekä Suomen matkailun vahvuuksia ja heikkouksia. Viitekehyksessä tarkastellaan lisäksi ruokamatkailua niin Suomessa kuin kansainvälisesti, suomalaista ruokakulttuuria, ruokamatkailun elämyksellisyyttä ja ruoan asettelun merkitystä.
Ulkomaisten matkailijoiden haastatteluista voidaan päätellä, että suomalainen ruoka voi olla kovin erilaista, hämmentää, mutta myös yllättää positiivisesti. Suomalainen ruoka voi tarjota eksoottisia elämyksiä. Kuitenkin ruoasta on hyvä kertoa ja selostaa mitä se on, miten sitä syödään ja minkä kanssa. Ruoan asettelulla ja väreillä voidaan vaikuttaa siihen, miten kiinnostavaksi ja ruokahalua herättäväksi ruoka koetaan. Samoin jollakin tavalla tuttu ja turvallinen ruoka, on helpommin hyväksyttävissä kuin täysin tuntematon ruoka.
Suomalaista ruokamatkailua kuvaavat strategiakirjaukset ja hanketoiminta. Ruokamatkailu on aiheena vielä vieras, eikä Suomessa ole ulkomaalaisille matkailijoille ruokamatkakohteita. Ruokamatkailu koetaan enemmän ravintoloiden asiana. Ruokamatkailun kehittämiseksi Suomessa koetaan alueellinen yhteistyö matkailuelinkeinon ja ruokatuottajien kanssa, alueellisten raaka-aineiden ja ruokien esiin nostaminen, kuin myös perinteisten suomalaisten ruokien muokkaaminen kansainvälisemmäksi.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty Suomen matkailun ominaispiirteitä, Suomen matkailun strategiaa sekä Suomen matkailun vahvuuksia ja heikkouksia. Viitekehyksessä tarkastellaan lisäksi ruokamatkailua niin Suomessa kuin kansainvälisesti, suomalaista ruokakulttuuria, ruokamatkailun elämyksellisyyttä ja ruoan asettelun merkitystä.
Ulkomaisten matkailijoiden haastatteluista voidaan päätellä, että suomalainen ruoka voi olla kovin erilaista, hämmentää, mutta myös yllättää positiivisesti. Suomalainen ruoka voi tarjota eksoottisia elämyksiä. Kuitenkin ruoasta on hyvä kertoa ja selostaa mitä se on, miten sitä syödään ja minkä kanssa. Ruoan asettelulla ja väreillä voidaan vaikuttaa siihen, miten kiinnostavaksi ja ruokahalua herättäväksi ruoka koetaan. Samoin jollakin tavalla tuttu ja turvallinen ruoka, on helpommin hyväksyttävissä kuin täysin tuntematon ruoka.
Suomalaista ruokamatkailua kuvaavat strategiakirjaukset ja hanketoiminta. Ruokamatkailu on aiheena vielä vieras, eikä Suomessa ole ulkomaalaisille matkailijoille ruokamatkakohteita. Ruokamatkailu koetaan enemmän ravintoloiden asiana. Ruokamatkailun kehittämiseksi Suomessa koetaan alueellinen yhteistyö matkailuelinkeinon ja ruokatuottajien kanssa, alueellisten raaka-aineiden ja ruokien esiin nostaminen, kuin myös perinteisten suomalaisten ruokien muokkaaminen kansainvälisemmäksi.