Liikekielen rakentaminen kineettisessä elokuvassa
Tervonen, Turkka (2013)
Tervonen, Turkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168925
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee sitä, millä eri tavoilla liikettä voi kuvata. Kineettinen elokuva on kuvan ja leikkauksen koreografiaa, jossa liikekielellä on erityinen asema. Kaikki pyörii kahden asian välillä – kameran ja näyttelijän. Tärkeä tutkimuskysymys on se, kuinka kameran tulisi liikkua suhteessa näyttelijän liikkeeseen.
Lähestyn tutkimuskysymystäni tutkimalla kineettisten elokuvien liikekieltä. Elokuva-analyysin kautta voin hajottaa elokuvan rakenteen osiin ja sillä tavalla erotella yksittäiset liikkeet ja liikesarjat. Jaan teoriapohjani kolmeen osaan: termin määritelmään, liikkeeseen ja lähikuvaan. Lähdemateriaalina käytän elokuvia, alan kirjallisuutta ja omia päiväkirjamerkintöjäni. Elokuvat toimivat peilipintana, johon heijastan liikkeen jatkuvuuden teorioita.
Opinnäytetyöni projektiosa on lyhytelokuva Elokuva nimeltä Kuutio, joka kuvattiin maalis–huhtikuussa 2013. Elokuvan on toiminnallinen tutkielma, joka tutkii ihmiskehon suhdetta sitä ympäröivään tilaan. Prosessin kuvauksessa sovellan elokuva-analyysin ja teoriapohjan antamia tuloksia.
Olettamukseni oli se, että kuvaajan tulisi valita jokin kuvaustyyli ja pysyä siinä. Joko näyttelijä liikkuu tai kamera liikkuu, mutta ei kummatkin yhtä aikaa. Alkuperäinen ajatukseni liikkeen jatkuvuuden muodostamisesta on muuttunut, koska samaan lopputulokseen voi päästä usealla tavalla.
Lähestyn tutkimuskysymystäni tutkimalla kineettisten elokuvien liikekieltä. Elokuva-analyysin kautta voin hajottaa elokuvan rakenteen osiin ja sillä tavalla erotella yksittäiset liikkeet ja liikesarjat. Jaan teoriapohjani kolmeen osaan: termin määritelmään, liikkeeseen ja lähikuvaan. Lähdemateriaalina käytän elokuvia, alan kirjallisuutta ja omia päiväkirjamerkintöjäni. Elokuvat toimivat peilipintana, johon heijastan liikkeen jatkuvuuden teorioita.
Opinnäytetyöni projektiosa on lyhytelokuva Elokuva nimeltä Kuutio, joka kuvattiin maalis–huhtikuussa 2013. Elokuvan on toiminnallinen tutkielma, joka tutkii ihmiskehon suhdetta sitä ympäröivään tilaan. Prosessin kuvauksessa sovellan elokuva-analyysin ja teoriapohjan antamia tuloksia.
Olettamukseni oli se, että kuvaajan tulisi valita jokin kuvaustyyli ja pysyä siinä. Joko näyttelijä liikkuu tai kamera liikkuu, mutta ei kummatkin yhtä aikaa. Alkuperäinen ajatukseni liikkeen jatkuvuuden muodostamisesta on muuttunut, koska samaan lopputulokseen voi päästä usealla tavalla.