"Ollaan herkällä korvalla ja silmällä" : Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia lasten vertaisryhmästä syrjäytymisestä ja sen ennaltaehkäisystä
Kankainen, Alina; Koistinen, Jaana; Lappi, Tiina (2013)
Kankainen, Alina
Koistinen, Jaana
Lappi, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087264
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lasten syrjäytymistä vertaisryhmästä ja sen ennaltaehkäisyä päivähoidossa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda päivähoidon työyhteisölle kehitysideoita, joiden pohjalta työntekijät voivat ehkäistä lasten vertaisryhmästä syrjäytymistä jo varhaisessa vaiheessa. Tutkimusongelmana oli ”Miten lasten vertaisryhmästä syrjäytymistä voidaan ennaltaehkäistä?”.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin työntekijää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi teemahaastattelu. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta tehtiin johtopäätökset tutkimuskysymyksiin peilaten.
Vertaisryhmästä syrjäytymisen riskitekijöitä ilmeni haastattelujen perusteella päiväkodissa paljon ja jopa enemmän kuin ennen. Haastattelujen mukaan erityistä tukea tarvitsevat lapset voivat helpommin altistua vertaisryhmästä syrjäytymiselle. Lapsilla, jotka ovat vaarassa syrjäytyä vertaisryhmästään, on usein negatiivinen minäkäsitys sekä heikko itsetunto. Vertaisryhmästä syrjäytymisellä voi olla hyvin laaja-alaisia ja kauaskantoisia vaikutuksia. Haastattelujen ja teoriatiedon pohjalta voidaan päätellä myös, että vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyn keinot voidaan jakaa yksilöön, lapsiryhmään, kasvatuskumppanuuteen ja työyhteisöön liittyviin tekijöihin. Johtopäätösosiossa on konkreettisia esimerkkejä vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi nousivat toiminnallinen lapsen itsetuntoa tai sosiaalisia taitoja vahvistava pienryhmätoiminta, päivähoidon kasvatushenkilöstön havainnointi lasten välisen vertaisvuorovaikutuksen edistämisen näkökulmasta tai lasten näkökulman tutkiminen vertaisvuorovaikutuksesta.
Raportti sisältää teoriaa vertaisryhmästä syrjäytymisestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. Siinä käsitellään yleisesti syrjäytymiskäsitettä, lasten sosiaalista kehitystä ja vertaisryhmän merkitystä lapselle, vertaisryhmästä syrjäytymistä sekä sen ennaltaehkäisyä. Tutkimuksen kulku -osiossa kerrotaan yksityiskohtaisesti tutkimuksen eri vaiheet. Lisäksi tuodaan esille tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin työntekijää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi teemahaastattelu. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta tehtiin johtopäätökset tutkimuskysymyksiin peilaten.
Vertaisryhmästä syrjäytymisen riskitekijöitä ilmeni haastattelujen perusteella päiväkodissa paljon ja jopa enemmän kuin ennen. Haastattelujen mukaan erityistä tukea tarvitsevat lapset voivat helpommin altistua vertaisryhmästä syrjäytymiselle. Lapsilla, jotka ovat vaarassa syrjäytyä vertaisryhmästään, on usein negatiivinen minäkäsitys sekä heikko itsetunto. Vertaisryhmästä syrjäytymisellä voi olla hyvin laaja-alaisia ja kauaskantoisia vaikutuksia. Haastattelujen ja teoriatiedon pohjalta voidaan päätellä myös, että vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyn keinot voidaan jakaa yksilöön, lapsiryhmään, kasvatuskumppanuuteen ja työyhteisöön liittyviin tekijöihin. Johtopäätösosiossa on konkreettisia esimerkkejä vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi nousivat toiminnallinen lapsen itsetuntoa tai sosiaalisia taitoja vahvistava pienryhmätoiminta, päivähoidon kasvatushenkilöstön havainnointi lasten välisen vertaisvuorovaikutuksen edistämisen näkökulmasta tai lasten näkökulman tutkiminen vertaisvuorovaikutuksesta.
Raportti sisältää teoriaa vertaisryhmästä syrjäytymisestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. Siinä käsitellään yleisesti syrjäytymiskäsitettä, lasten sosiaalista kehitystä ja vertaisryhmän merkitystä lapselle, vertaisryhmästä syrjäytymistä sekä sen ennaltaehkäisyä. Tutkimuksen kulku -osiossa kerrotaan yksityiskohtaisesti tutkimuksen eri vaiheet. Lisäksi tuodaan esille tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä.