En sociokulturell strategi för stödjandet av unga i yrkesvalet : – Från animar, intervenir och transformar till InSPIR
Isberg, Christel (2013)
Isberg, Christel
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056273
Tiivistelmä
Viimeisin talouskriisi on lisännyt nuorisotyöttömyyttä merkittävästi, mikä on johtanut aiheen nousemiseen vahvasti esiin maailmanlaajuisesti. Keskeytyneet opinnot peruskoulun jälkeen ja työttömyys ovat selviä riskitekijöitä syrjäytymiselle. Syyt siihen, että nuoret keskeyttävät opintonsa tai eivät saa työtä, ovat moniulotteisia. Tämä kehitystyö keskittyy uravalintaan, jota tässä pidetään keskeisenä tekijänä nuorisotyöttömyyden ehkäisyssä. Tavoitteena on kehittää strategia, joka tukee nuoria ammatinvalinnassa. Strategia rakentuu hyvien kansallisten käytäntöjen ja muutamien kansainvälisten mallien pohjalta. Työn teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen inspiraatio. Strategia pyrkii kattamaan inspiraation kuuman maailman kulmakiviä ja käsitteitä animar, intervenir ja transformar. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä selvittämään mitä hyviä käytäntöjä nuorisotyössä ja -politiikassa Suomessa on, ja mitä yksilö-, yhteisö- ja prosessisuuntautuneita toimenpiteitä näistä voidaan erotella. Lisäksi pohditaan sosiokulttuurisesta näkökulmasta miltä voisi näyttää eteenpäin kehitetty strategia, joka tukisi nuoria ammatinvalinnassa, ja mitä tarvitaan, että strategia toimisi pitkällä aikavälillä. Yksilösuuntautuneissa hyvissä käytännöissä korostetaan nuorten henkilökohtaisten ja sosiaalisten taitojen sekä osallisuuden tukemista. Yhteisösuuntautuneissa toiminnoissa oikeudelliset ja asenteelliset muutokset nousevat esiin ja prosessisuuntautuneissa toiminnoissa puolestaan mm. henkilökohtainen ja holistinen palvelu, joustavuus, koordinointi ja monialainen yhteistyö. Uusi strategia InSPIR (ks. liite 3) korostaa lisäksi ennaltaehkäisevää lähestymistapaa, henkisyyttä, lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutusten tuntemusta, laadunvarmistusta, vastuullisuutta ja yhteistyökumppanuutta. Tämä työ tarjoaa nuorisotyölle uuden lähestymistavan, jossa hyvät kansalliset käytännöt ja elementtejä kansainvälisistä malleista yhdistyy.