Aina mukana : mobiililaitteiden yleistymisen vaikutus verkkomainontaan
Rintala, Samu (2013)
Rintala, Samu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076933
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten mobiililaitteiden yleistyminen vaikuttaa verkkomainontaan. Internet nousi valtamedioiden joukkoon viime vuosikymmenen aikana, koska kiinteähintaiset laajakaistat ja käyttäjien valta kasvattivat sen suosiota. Verkkomainonta mahdollisti uudenlaisen tiedon saamisen asiakkaista mittaamalla, mutta laajalle levinneeseen verkkoon oli luotava tarkka strategia, että potentiaaliset asiakkaat saatiin tavoitettua. Mobiililaitteet, jotka mahdollistavat internetin selailun liikuttaessa, yleistyvät vauhdilla. Näistä yleisimpiä ovat älypuhelimet ja tabletit. Mobiili-internetin suosiota on kasvattanut mobiililaajakaistojen muuttuminen kiinteähintaisiksi, ja nopeuksien kasvun myötä parantunut käyttäjäkokemus. Mobiililaitteet ovat muuttaneet verkon selaamista olennaisesti, ja suurimmat internet-yhtiöt soveltavat suunnittelussaan mobiililähtöistä periaatetta. Vahvasti verkkoon suuntautunut mainostaja ei voi jättää huomiotta uutta tapaa selata internetiä. Mobiilia ei kuitenkaan saa ajatella vain muutamana erilaisena laitetyyppinä, joille suunnitellaan mainontaa. Liikkuvuus on enemmän elämäntapa ja uudenaikaisen ihmisen vaatimus. Mobiililaitteet mahdollistavat paljon uudenlaisia keinoja tavoittaa kuluttaja, joista merkittävimpiä ovat henkilökohtaisuus, sijainnin tietäminen, puhelinominaisuudet ja sovellukset. Vanhat verkkostrategiat eivät toimi sellaisenaan mobiilissa, koska muun muassa sähköpostit luetaan eri tavalla mobiililaitteella kuin pöytätietokoneella. On luotava uusi mobiilistrategia. Sen tavoitteena on ymmärtää tavoitekuluttajan haluja, ja vastata niihin. Mobiilistrategiaa ei saa suunnitella tekniikka edellä, vaan tekniikat on valittava halutun kuluttajakokemuksen luomiseksi. Internetin selaamiseen käytettävien laitteiden muutoksen vuoksi on turvallista sanoa, että verkkomainonta muuttuu perusteellisesti mobiilimaailmassa. Verkkomainonta on liian suppea käsite kuvaamaan mobiilin mahdollisuuksia, jotka ovat sitä paljon laajemmat.