Inkluusio varhaiskasvatuspalveluiden ja esiopetuksen erityiskasvatuksessa
Tikka, Pauliina (2013)
Tikka, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa varhaiskasvatuspalveluiden ja esiopetuksen erityiskasvatuksen inkluusiosta. Tutkin inkluusiota Lastentarha- ja Opettajalehtien varhaiskasvatuksen erityiskasvatusta koskevien artikkeleiden kautta. Lehtien toimittajille Opetusalan ammattijärjestölle ja Lastentarhanopettajaliitolle tutkimus tarjoaa lastentarhanopettajaksi pätevöityvän näkemyksen lehtien hyödynnettävyydestä ammatillisessa kehityksessä.
Tutkimuksen viitekehyksenä on teoria erityiskasvatuksen inkluusiosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusaineiston analysointi tapahtuu kvalitatiivista sisällön analyysia käyttämällä.
Tulokset osoittavat, että tutkimustieto ja toimintamenetelmät ovat lisääntyneet erityistä tukea tarvitseviin lapsiin liittyen. Tuen tarve on kasvanut. Varhaisen tunnistamisen ja varhaisen tuen merkitys on korostunut. Inkluusion toteutuminen vaihtelee ympäri maata. Kuntien välillä on eroja varhaisen tuen toteuttamisessa ja erityislastentarhanopettajan palvelujen saatavuudessa, koska laista puuttuvat selkeät kriteerit.
Johtopäätöksenä on, että inkluusion toteutumiseksi päiväkodeissa pitää olla tarpeeksi koulutettua henkilökuntaa ja resursseja. Nykyisellään päivähoidon rakenteet ja kiire haittaavat laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista. Kasvattajat ovat alkaneet ymmärtää oman pedagogisen osaamisensa merkityksen ongelmien ennalta ehkäisyssä ja varhaisen ja erityisen tuen antamisessa. Erityispedagogisia menetelmiä voidaan myös soveltaa varhaiskasvatustyöhön.
Tutkimuksen viitekehyksenä on teoria erityiskasvatuksen inkluusiosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusaineiston analysointi tapahtuu kvalitatiivista sisällön analyysia käyttämällä.
Tulokset osoittavat, että tutkimustieto ja toimintamenetelmät ovat lisääntyneet erityistä tukea tarvitseviin lapsiin liittyen. Tuen tarve on kasvanut. Varhaisen tunnistamisen ja varhaisen tuen merkitys on korostunut. Inkluusion toteutuminen vaihtelee ympäri maata. Kuntien välillä on eroja varhaisen tuen toteuttamisessa ja erityislastentarhanopettajan palvelujen saatavuudessa, koska laista puuttuvat selkeät kriteerit.
Johtopäätöksenä on, että inkluusion toteutumiseksi päiväkodeissa pitää olla tarpeeksi koulutettua henkilökuntaa ja resursseja. Nykyisellään päivähoidon rakenteet ja kiire haittaavat laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista. Kasvattajat ovat alkaneet ymmärtää oman pedagogisen osaamisensa merkityksen ongelmien ennalta ehkäisyssä ja varhaisen ja erityisen tuen antamisessa. Erityispedagogisia menetelmiä voidaan myös soveltaa varhaiskasvatustyöhön.