Balanced Scorecardin kehittäminen kohdeyritykselle
Maunuksela, Tuomas (2013)
Maunuksela, Tuomas
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066474
Tiivistelmä
Nykyisin ajatellaan yhä useammin, että pelkästään taloudellisten asioiden seuraaminen yritystoiminnassa ei enää riitä. Kaplanin ja Nortonin kehittämän Balanced Scorecard -mallin avulla yritys saa toimintansa tueksi kokonaisvaltaista tietoa suorituskyvystä, kehityksestä sekä toimintansa suuntaviivoista.
Tämän työn tavoitteena oli Balanced Scorecardin eli tasapainotetun mittariston kehittäminen kohdeyritykselle. Kohdeyrityksenä oli pirkanmaalainen vaihtoautojen myyjäliike. Tavoitteena oli kehittää yritykselle mittaristo, joka antaa kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen toiminnan onnistumisesta eri osa-alueilla. Mittareita kehitettiin strategisten tavoitteiden pohjalta neljään Balanced Scorecard -mallin näkökulmaan: talous, asiakas, sisäiset prosessit sekä oppiminen ja kasvu.
Opinnäytetyön aluksi käydään läpi teorian pohjalta talousjohtamista suomalaisissa yrityksissä. Teoriaosuuden aluksi käydään läpi myös suorituskyvyn mittaamista ja sen merkitystä yrityksen toiminnassa. Teoriaosuuden lopuksi keskitytään Balanced Scorecardin rakenteeseen ja mittareiden valintaan sekä mittareiden validointiin. Lopuksi käydään läpi myös mittariston käyttöönottoprosessia teorian pohjalta.
Empiriaosuus käsittelee mittariston rakentamista kohdeyritykselle Balanced Scorecard -menetelmään pohjautuen. Empiirinen aineisto kerättiin yhteisissä palavereissa ja puhelinkeskusteluissa kohdeorganisaation kanssa. Tuloskorttiin valittiin neljä näkökulmaa: talous, asiakas, sisäiset prosessit ja oppiminen ja kasvu. Jokaiseen näkökulmaan valittiin vision ja strategian pohjalta mittarit, jotka antavat kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen kehityksen suunnasta. Työn tuloksena syntyi kohdeyritykselle tasapainotettu tuloskortti, jota yritys pystyy jossain määrin käyttämään apuna toimintansa ohjauksessa. Suorituskykymittaristoa päivitetään tulevaisuudessa yrityksen kehityksen mukana.
Tämän työn tavoitteena oli Balanced Scorecardin eli tasapainotetun mittariston kehittäminen kohdeyritykselle. Kohdeyrityksenä oli pirkanmaalainen vaihtoautojen myyjäliike. Tavoitteena oli kehittää yritykselle mittaristo, joka antaa kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen toiminnan onnistumisesta eri osa-alueilla. Mittareita kehitettiin strategisten tavoitteiden pohjalta neljään Balanced Scorecard -mallin näkökulmaan: talous, asiakas, sisäiset prosessit sekä oppiminen ja kasvu.
Opinnäytetyön aluksi käydään läpi teorian pohjalta talousjohtamista suomalaisissa yrityksissä. Teoriaosuuden aluksi käydään läpi myös suorituskyvyn mittaamista ja sen merkitystä yrityksen toiminnassa. Teoriaosuuden lopuksi keskitytään Balanced Scorecardin rakenteeseen ja mittareiden valintaan sekä mittareiden validointiin. Lopuksi käydään läpi myös mittariston käyttöönottoprosessia teorian pohjalta.
Empiriaosuus käsittelee mittariston rakentamista kohdeyritykselle Balanced Scorecard -menetelmään pohjautuen. Empiirinen aineisto kerättiin yhteisissä palavereissa ja puhelinkeskusteluissa kohdeorganisaation kanssa. Tuloskorttiin valittiin neljä näkökulmaa: talous, asiakas, sisäiset prosessit ja oppiminen ja kasvu. Jokaiseen näkökulmaan valittiin vision ja strategian pohjalta mittarit, jotka antavat kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen kehityksen suunnasta. Työn tuloksena syntyi kohdeyritykselle tasapainotettu tuloskortti, jota yritys pystyy jossain määrin käyttämään apuna toimintansa ohjauksessa. Suorituskykymittaristoa päivitetään tulevaisuudessa yrityksen kehityksen mukana.