Opettajien puuttuminen nuorten väsymykseen
Välimäki, Katariina (2013)
Välimäki, Katariina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255038
Tiivistelmä
Välimäki, Katariina. Nuorten väsymys. Pori, kevät 2013, s. 34. 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat kokevat puuttumisen nuoren väsymykseen. Tutkimukseen osallistui opettajia Kankaanpään yhteislyseosta, Honkajoen lukiosta ja yhteiskoulusta sekä Porin Kaarisillankoulusta. Aihe tuntui kiinnostavalta, sillä nuorten väsymys on viime aikoina ollut esillä tiedotusvälineissä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin nuorten kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Seuraavaksi käydään läpi, miten koulunkäynti vaikuttaa nuorten elämään ja mitä ohjeistuksia opettajat ovat saaneet puuttumisesta. Tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja internetistä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyyn osallistuvat koulut valittiin satunnaisesti. Opettajat vastasivat kyselyyn työaikana. Kysymykseen vastasi yhteensä 24 opettajaa.
Tutkimustulosten mukaan opettajien mielestä perhetilanteet aiheuttavat eniten nuorten väsymystä. Myös univaikeudet ja masennus näkyvät kouluelämässä. Tuloksista käy ilmi, että sekä nais- että miesopettajat pitävät näitä suurimpina nuorten väsymystä aiheuttavina tekijöinä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa vastanneista opettajista kokee puuttumisen nuoren väsymykseen hankalana. Toisten mielestä se kuuluu olennaisena osana opettajan työtehtävään. Jos opettaja ei itse pysty puuttumisen lisäksi tekemään muuta nuoren hyväksi, kokee hän kuitenkin pystyvänsä ohjaamaan nuoren terveydenhuollon ammattilaisen hoitoon.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat kokevat puuttumisen nuoren väsymykseen. Tutkimukseen osallistui opettajia Kankaanpään yhteislyseosta, Honkajoen lukiosta ja yhteiskoulusta sekä Porin Kaarisillankoulusta. Aihe tuntui kiinnostavalta, sillä nuorten väsymys on viime aikoina ollut esillä tiedotusvälineissä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin nuorten kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Seuraavaksi käydään läpi, miten koulunkäynti vaikuttaa nuorten elämään ja mitä ohjeistuksia opettajat ovat saaneet puuttumisesta. Tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja internetistä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyyn osallistuvat koulut valittiin satunnaisesti. Opettajat vastasivat kyselyyn työaikana. Kysymykseen vastasi yhteensä 24 opettajaa.
Tutkimustulosten mukaan opettajien mielestä perhetilanteet aiheuttavat eniten nuorten väsymystä. Myös univaikeudet ja masennus näkyvät kouluelämässä. Tuloksista käy ilmi, että sekä nais- että miesopettajat pitävät näitä suurimpina nuorten väsymystä aiheuttavina tekijöinä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa vastanneista opettajista kokee puuttumisen nuoren väsymykseen hankalana. Toisten mielestä se kuuluu olennaisena osana opettajan työtehtävään. Jos opettaja ei itse pysty puuttumisen lisäksi tekemään muuta nuoren hyväksi, kokee hän kuitenkin pystyvänsä ohjaamaan nuoren terveydenhuollon ammattilaisen hoitoon.