Historiallisen lyhytelokuvan ohjaamisesta : Kuinka ohjata onnistunut elokuva?
Lindfors, Olli (2013)
Lindfors, Olli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305585
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni Rakas viholliseni -nimisen lyhytelokuvan tekoprosessia ohjaajan näkökulmasta. Tavoitteenani on siis kertoa projektin eri vaiheista ja toteutustavoista sekä analysoida valmiin lopputuloksen onnistumista itsereflektion keinoin. Pääkysymykset ovat siis, mikä meni hyvin, mikä ei ja mitä olisi voitu tehdä toisin. Vastauksissa yritän pohtia mahdollisia ratkaisuja ongelmatilanteisiin ja kertoa, mitkä toteutustavat sopivat parhaiten eritoten historiallisen elokuvan tekoon. Rakas viholliseni on Lapin sotaan sijoittuva 30-minuuttinen lyhytelokuva, joka voidaan luokitella osittain kansainväliseksi projektiksi. Pääkysymysten ohella pohdin siis myös, mitä lisähaasteita historiallisen elokuvan teko tuo mukanaan ja onko historiallinen elokuva mahdollista tehdä pienellä budjetilla.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu pääosin elokuvakirjallisuudesta ja Internet sivustoista. Varsinaista päälähdettä ei ole, sillä raportoin elokuvantekoprosessin jokaisesta eri vaiheesta. Nämä vaiheet ovat esituotanto, tuotanto eli kuvaukset ja jälkituotanto. Tärkeimpinä lähteinä toimivat Judith Westonin Näyttelijän ohjaaminen (1999), Producing and directing short film and video (2010), The Film Studies Dictionary (2001), Michael Rabigerin Directing: film techniques ja aesthetics (2008), sekä David Mametin- Elokuvan ohjaamisesta ja Kolme tapaa käyttää veistä (2001). Opinnäytetyötäni varten olen haastatellut myös kokenutta elokuvaohjaaja Olli Rönkää.
Kyseessä on siis case eli tapaustutkimus, jonka olen suurimmaksi osaksi toteuttanut tekemällä tutkimisen menetelmällä. Osallistuvaa havainnointia olen myös käyttänyt, sillä ohjaajana minun oli tarkkailtava ja analysoitava myös muiden työpanosta saavuttaakseni parhaan lopputuloksen. Teososana toimii Rakas viholliseni -lyhytelokuva. Historiallisen lyhytelokuvan pituudeksi muodostui noin 30 minuuttia, ja se kuvattiin Torniossa kesällä 2012.
Loppupäätelmäni on, että historiallinen elokuva voidaan tehdä laadukkaasti pienelläkin budjetilla. Huomionarvoista kuitenkin on, että aikaa tuotannolle pitää varata huomattavasti enemmän normaaliin elokuvaan verrattuna. Suurimmat haasteet historiallista elokuvaa tehdessä olivat puvustukseen ja lavastuksiin liittyvissä asioissa. Myös visuaalisia tehosteita jouduttiin käyttämään paljon. Suurimmat haasteet itseni osalta olivat näyttelijöiden ohjaamisessa. Myös aikataulussa pysymiseen liittyvät ongelmat nousivat selvästi muita ongelmia suuremmiksi.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu pääosin elokuvakirjallisuudesta ja Internet sivustoista. Varsinaista päälähdettä ei ole, sillä raportoin elokuvantekoprosessin jokaisesta eri vaiheesta. Nämä vaiheet ovat esituotanto, tuotanto eli kuvaukset ja jälkituotanto. Tärkeimpinä lähteinä toimivat Judith Westonin Näyttelijän ohjaaminen (1999), Producing and directing short film and video (2010), The Film Studies Dictionary (2001), Michael Rabigerin Directing: film techniques ja aesthetics (2008), sekä David Mametin- Elokuvan ohjaamisesta ja Kolme tapaa käyttää veistä (2001). Opinnäytetyötäni varten olen haastatellut myös kokenutta elokuvaohjaaja Olli Rönkää.
Kyseessä on siis case eli tapaustutkimus, jonka olen suurimmaksi osaksi toteuttanut tekemällä tutkimisen menetelmällä. Osallistuvaa havainnointia olen myös käyttänyt, sillä ohjaajana minun oli tarkkailtava ja analysoitava myös muiden työpanosta saavuttaakseni parhaan lopputuloksen. Teososana toimii Rakas viholliseni -lyhytelokuva. Historiallisen lyhytelokuvan pituudeksi muodostui noin 30 minuuttia, ja se kuvattiin Torniossa kesällä 2012.
Loppupäätelmäni on, että historiallinen elokuva voidaan tehdä laadukkaasti pienelläkin budjetilla. Huomionarvoista kuitenkin on, että aikaa tuotannolle pitää varata huomattavasti enemmän normaaliin elokuvaan verrattuna. Suurimmat haasteet historiallista elokuvaa tehdessä olivat puvustukseen ja lavastuksiin liittyvissä asioissa. Myös visuaalisia tehosteita jouduttiin käyttämään paljon. Suurimmat haasteet itseni osalta olivat näyttelijöiden ohjaamisessa. Myös aikataulussa pysymiseen liittyvät ongelmat nousivat selvästi muita ongelmia suuremmiksi.