"No ei musta mitään juoppoo kyllä tuu" : toisen asteen ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia päihdekasvatuksellisesta Selväpää-ohjelmasta
Mykrä, Jenna; Mielonen, Maria (2013)
Mykrä, Jenna
Mielonen, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toisen asteen ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia Selväpää-ohjelman havahdutustunnista. Selväpää-ohjelma on Myllyhoitoyhdistys ry:n järjestämää nuorille suunnattua päihdekasvatusta. Toisen asteen ammattioppilaitosten ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden havahdutustunnilla jaetaan tietoa ja pohditaan päihderiippuvuutta sairautena sekä oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta Selväpää-ohjelmaa voidaan parantaa ja koulutustuokioiden toteutuksia saadaan kohtaamaan entistä paremmin nuorten kokemusmaailmaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Myllyhoitoyhdistys ry:lle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Aineisto hankittiin avoimella haastattelulla haastattelurunkoa käyttäen. Tutkimukseen osallistui 11 ammattioppilaitoksen opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet Myllyhoitoyhdistys ry:n Selväpää-tunneille. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Aineistosta nousi esiin opiskelijoiden kokemuksia tunne-, tieto- ja motivaatiotasolla. Tunnetason kokemuksiin kuuluivat haastateltavien opiskelijoiden positiiviset ja kielteiset tunnekokemukset. Tietotason kokemukset sisälsivät lisääntyneen, muuttumattoman ja puutteelliseksi koetun päihdetietämyksen. Haastateltavien motivaatiotason kokemuksissa aineistosta nousi esiin salliva ja kielteinen asenne päihteisiin sekä ristiriitaisia asenteita päihdekasvatusta kohtaan.
Tuloksista voidaan todeta, että nuorten tietämys lisääntyi ja että nuoret kokivat oman osallisuutensa päihdekasvatuksessa tärkeäksi. Myllyhoitoyhdistys voi hyödyntää tutkimustuloksia Selväpää-ohjelman kehittämisessä. Tulokset osoittavat Selväpää-ohjelman vaikuttaneen nuoriin tunnepuolella. Selväpää-tunnit vaikuttavat olevan oikeanlainen väylä nuorten maailmaan, koska nuoret kokevat tulleensa tunneilla kohdatuiksi ja kuulluiksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Aineisto hankittiin avoimella haastattelulla haastattelurunkoa käyttäen. Tutkimukseen osallistui 11 ammattioppilaitoksen opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet Myllyhoitoyhdistys ry:n Selväpää-tunneille. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Aineistosta nousi esiin opiskelijoiden kokemuksia tunne-, tieto- ja motivaatiotasolla. Tunnetason kokemuksiin kuuluivat haastateltavien opiskelijoiden positiiviset ja kielteiset tunnekokemukset. Tietotason kokemukset sisälsivät lisääntyneen, muuttumattoman ja puutteelliseksi koetun päihdetietämyksen. Haastateltavien motivaatiotason kokemuksissa aineistosta nousi esiin salliva ja kielteinen asenne päihteisiin sekä ristiriitaisia asenteita päihdekasvatusta kohtaan.
Tuloksista voidaan todeta, että nuorten tietämys lisääntyi ja että nuoret kokivat oman osallisuutensa päihdekasvatuksessa tärkeäksi. Myllyhoitoyhdistys voi hyödyntää tutkimustuloksia Selväpää-ohjelman kehittämisessä. Tulokset osoittavat Selväpää-ohjelman vaikuttaneen nuoriin tunnepuolella. Selväpää-tunnit vaikuttavat olevan oikeanlainen väylä nuorten maailmaan, koska nuoret kokevat tulleensa tunneilla kohdatuiksi ja kuulluiksi.