KAUPAN SIJAINNINOHJAUS MAAKUNTAKAAVASSA – LIIKENTEELLISET JA YHDYSKUNNALLISET VAIKUTUKSET
Sutinen, Riitta (2013)
Sutinen, Riitta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234804
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin muuttuneen (15.4.2011) maakäyttö- ja rakennuslain vaikutuksia kaupan ohjaukseen maakuntakaavoituksessa sekä kaupan sijainnin liikenteellisiä ja yhdyskuntarakenteellisia vaikutuksia.
Maankäytön ohjauksen tarkoituksena on luoda eheä kestävästi toimiva yhteiskunta, jo-ka mahdollistaa asukkaidensa tasapuolisen kohtelun liikenteen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden suhteen huomioiden yhdyskuntarakenteelliset seikat.
Maakuntakaavoituksella pyritään takamaan maakunnan kilpailukyky, tasapuolinen alu-eiden ja palveluiden kehitys toimivien liikenneyhteyksien kanssa. Tämän vuoksi kaupan ohjauksen laaja alainen (maakunnallinen) alueellinen tarkastelu ja on tarpeellinen kau-pan palveluverkon kehittymisen ja alueen asukkaiden tasa-arvoisuuden takaamiseksi.
Maankäytön ohjauksen tarkoituksena on luoda eheä kestävästi toimiva yhteiskunta, jo-ka mahdollistaa asukkaidensa tasapuolisen kohtelun liikenteen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden suhteen huomioiden yhdyskuntarakenteelliset seikat.
Maakuntakaavoituksella pyritään takamaan maakunnan kilpailukyky, tasapuolinen alu-eiden ja palveluiden kehitys toimivien liikenneyhteyksien kanssa. Tämän vuoksi kaupan ohjauksen laaja alainen (maakunnallinen) alueellinen tarkastelu ja on tarpeellinen kau-pan palveluverkon kehittymisen ja alueen asukkaiden tasa-arvoisuuden takaamiseksi.