Kotilo Ry:n sisäisen viestinnän toimivuus ja kehittämistarpeet henkilökunnan näkökulmasta
Aalto, Tiina; Laine, Eveliina (2013)
Aalto, Tiina
Laine, Eveliina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143325
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa Kotilo Ry:n sisäisen viestinnän toimivuus henkilökunnan näkökulmasta sekä kartoittaa viestinnän kehittämistarpeita. Opinnäytetyömme teoriaosassa käsittelem-me henkilökunnan välistä viestintää, johtajuutta sekä tiimityöskentelyä ja näiden tekijöiden vaikutusta hoitotyöhön.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella sekä laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusme-netelmällä. Tutkimusaineiston keräsimme huhti- toukokuussa 2012 kyselylomakkeilla. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena, koska perusjoukko oli pieni. Vastausprosentti oli 81%. Tutkimusaineiston analy-soimme käyttäen Webropol tilasto-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta Kotilo Ry:n halukkuuden kehittää ja hyödyntää potilastieto-järjestelmä HILKKAA tiedon jakamisessa henkilökunnan kesken. Viestinnän ongelmakohtina ja työhy-vinvointia kuormittavina tekijöinä nähtiin viestien ristiriitaisuus, viestinkulun hitaus ja se, ettei viesti aina tavoittanut koko henkilökuntaa. Henkilökunta koki vuorovaikutuksen olevan yksilöiden kesken kuiten-kin hyvää, ja kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta pidettiin tiedonkulun kannalta parhaimpana vies-tintäkanavana. Tulosten perusteella myös eri toimipisteiden välistä tiedonkulkua pidettiin tärkeänä, ja toiveena oli viestinnän lisääminen eri toimipisteiden välillä.
Toivomme että, tutkimustulokset antavat ideoita ja mahdollisuuksia henkilökunnalle viestinnän kehittä-miseen yksilötasolla sekä organisaatiotasolla.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella sekä laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusme-netelmällä. Tutkimusaineiston keräsimme huhti- toukokuussa 2012 kyselylomakkeilla. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena, koska perusjoukko oli pieni. Vastausprosentti oli 81%. Tutkimusaineiston analy-soimme käyttäen Webropol tilasto-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta Kotilo Ry:n halukkuuden kehittää ja hyödyntää potilastieto-järjestelmä HILKKAA tiedon jakamisessa henkilökunnan kesken. Viestinnän ongelmakohtina ja työhy-vinvointia kuormittavina tekijöinä nähtiin viestien ristiriitaisuus, viestinkulun hitaus ja se, ettei viesti aina tavoittanut koko henkilökuntaa. Henkilökunta koki vuorovaikutuksen olevan yksilöiden kesken kuiten-kin hyvää, ja kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta pidettiin tiedonkulun kannalta parhaimpana vies-tintäkanavana. Tulosten perusteella myös eri toimipisteiden välistä tiedonkulkua pidettiin tärkeänä, ja toiveena oli viestinnän lisääminen eri toimipisteiden välillä.
Toivomme että, tutkimustulokset antavat ideoita ja mahdollisuuksia henkilökunnalle viestinnän kehittä-miseen yksilötasolla sekä organisaatiotasolla.