Lukemattomat kirjat, lukematon nuoriso : lukutottumuskysely ja kirjavinkkaus toiselle asteelle
Mertakivi, Minna (2013)
Mertakivi, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052937
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Vantaan ammattioppilaitos Varian ja Tikkurilan lukion (TiLu) nuorten lukutottumuksia ja mielikirjallisuuden suuntauksia. Tutkimuksen tuloksien perusteella Varian kirjasto Teema toteuttaa kirjavinkkauspaketin toisen asteen opiskelijoille. Tutkimuksen lähtökohtana oli Varian äidinkielen opettajien huoli nuorison kielen köyhtymisestä sekä tekstien pitkäjänteisen prosessoinnin puute. Selkeä tarve on myös vinkkauspaketille ja vinkkarille kohderyhmänään toisen asteen opiskelijat.
Tutkimus toteutettiin syyslukukautena 2012 (13.8. – 21.12.2012) sekä Varian että Tikkurilan lukionoppilaille survey-kyselynä oppimisalusta Fronterin kautta. Kyselyn toteuttivat pääasiassa koulujen äidinkielen opettajat oppitunneillaan, jonkin verran vastauksia saatiin myös koulujen kirjastojen asiakkailta. Kyselyyn tuli vastauksia kaikkiaan 121 kpl, josta lukiolaisia 26 kpl. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol- sovellusta käyttäen.
Tutkimus osoitti, että nuorison lukuharrastus on siirtymässä enenevässä määrin Internettiin, eikä painettua kaunokirjallisuutta juuri enää lueta. Kirjavinkkaus oli myös monelle vieras, vaikka Vantaalla on tehty kouluilla (ala- ja yläasteet) säännönmukaista vinkkaustyötä. Toisen asteen kirjavinkkauksille on selkeä tilaus ja tarve.
Tutkimus toteutettiin syyslukukautena 2012 (13.8. – 21.12.2012) sekä Varian että Tikkurilan lukionoppilaille survey-kyselynä oppimisalusta Fronterin kautta. Kyselyn toteuttivat pääasiassa koulujen äidinkielen opettajat oppitunneillaan, jonkin verran vastauksia saatiin myös koulujen kirjastojen asiakkailta. Kyselyyn tuli vastauksia kaikkiaan 121 kpl, josta lukiolaisia 26 kpl. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol- sovellusta käyttäen.
Tutkimus osoitti, että nuorison lukuharrastus on siirtymässä enenevässä määrin Internettiin, eikä painettua kaunokirjallisuutta juuri enää lueta. Kirjavinkkaus oli myös monelle vieras, vaikka Vantaalla on tehty kouluilla (ala- ja yläasteet) säännönmukaista vinkkaustyötä. Toisen asteen kirjavinkkauksille on selkeä tilaus ja tarve.