Skapandet av en evidensbaserad amningsguide : Hur fullamningen kan främjas
Lindberg, Pernilla; Söderholm, Sandra (2013)
Lindberg, Pernilla
Söderholm, Sandra
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132288
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty laadullisena kirjallisuustutkimusena ja teemana on imetysohjaus lapsivuodeosastolla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista tietoa ja ohjausta vanhemmat tarvitsevat lapsivuodeosastolla, jotta imetys onnistuisi mahdollisimman hyvin sekä tutkia miten sairaalan hoitokäytännöt vaikuttavat imetykseen.Tämä opinnäytetyö on osa Lohjan sairaalan Prostar hanketta, ja työ toimii pohjana laatimaamme PowerPoint-esitykseen, joka imetyksen edistämiseksi tulee näytettäväksi ruotsinkielisille vanhemmille Lohjan sairaalan lapsivuodesastolla.
Opinnäytetyön pääkysymys on ”Miten täysimetystä voidaan edistää?”, ja saadaksemme tähän vastauksen asetettiin kolme alakysymystä. Tiedonkeruu on tehty systemaattisesti kahdessa eri tietokannassa, Medic ja Cinahlissa. Tämän lisäksi kolme artikkelia on saatu Lohjan lapsivuodeosastolta Learning by developing-toimintamallin myötä. Materiaali on analysoitu laadullisella sisältöanalyysillä joka perustuu Tuomi & Sarajärvin (2002) teo-riaan. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Katie Erikssonin (1987) hoitoteoria hoivaamisesta, leikkimisestä ja oppimisesta.
Analyysin perusteella kolme pääaluetta nousi esille, eli ohjaus ja tieto mitä vanhemmat tarvitsevat lapsivudeosastolla sekä miten sairaalan hoitokäytännöt vaikuttavat imetyksen onnistumiseen. Työn tulokset näyttävät muun muassa emotionaalisen tuen tärkeyttä, yksilöllisten tarpeiden huomioimista, ja merkityksellisen sekä yhdenmukaisen tiedon annon tärkeyttä. Tutkimuksen tulos osoittaa että imetysohjaus lapsivuodeosastolla on kehitettävissä. Opinnäytetyön tulosten perusteella, lapsivuodeosastolla tapahtuva imetysohjaus voidaan parantaa, sekä Suomen imetystilastoja kohentaa.
Opinnäytetyön pääkysymys on ”Miten täysimetystä voidaan edistää?”, ja saadaksemme tähän vastauksen asetettiin kolme alakysymystä. Tiedonkeruu on tehty systemaattisesti kahdessa eri tietokannassa, Medic ja Cinahlissa. Tämän lisäksi kolme artikkelia on saatu Lohjan lapsivuodeosastolta Learning by developing-toimintamallin myötä. Materiaali on analysoitu laadullisella sisältöanalyysillä joka perustuu Tuomi & Sarajärvin (2002) teo-riaan. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Katie Erikssonin (1987) hoitoteoria hoivaamisesta, leikkimisestä ja oppimisesta.
Analyysin perusteella kolme pääaluetta nousi esille, eli ohjaus ja tieto mitä vanhemmat tarvitsevat lapsivudeosastolla sekä miten sairaalan hoitokäytännöt vaikuttavat imetyksen onnistumiseen. Työn tulokset näyttävät muun muassa emotionaalisen tuen tärkeyttä, yksilöllisten tarpeiden huomioimista, ja merkityksellisen sekä yhdenmukaisen tiedon annon tärkeyttä. Tutkimuksen tulos osoittaa että imetysohjaus lapsivuodeosastolla on kehitettävissä. Opinnäytetyön tulosten perusteella, lapsivuodeosastolla tapahtuva imetysohjaus voidaan parantaa, sekä Suomen imetystilastoja kohentaa.