Kvalitetsmätning av Kielikylpypäiväkoti Merituuli
Hyöky, Lisa (2013)
Hyöky, Lisa
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301883
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att stöda en svenskspråkig språkbadsdaghem i Esbo, Kielikylpypäiväkoti Merituuli, att utveckla sin verksamhet genom att synliggöra hur man har nått de allmänna kvalitetskriterierna för dagvården och på så sätt hitta möjliga sätt att utveckla sin verksamhet samt främja familjers tillfredställdhet. Examensarbetet skall besvara följande forskningsfrågor; Vilka faktorer kan anses vara styrkor och möjliga utvecklingsbehov i Kielikylpypäiväkoti Merituuli och vilka förändringar över tid kan ses i de kvalitetsfrågor som Kielikylpypäiväkoti Merituuli valt att undersöka under åren 2009-2012? I mitt arbete skall jag synliggöra vilka kvalitetskriterier det finns för dagvården i vårt land. Jag använder mig av Hujalas och Fonséns modell om kvalitetskriterier för dagvården samt Grunderna för planen för småbarnsfostran. Examensarbetet är en kvantitativ och longitudinell studie som redovisar resultaten från kvalitetsmätningar i Kielikylpypäiväkoti Merituuli från åren 2009-2012. Det analyserade materialet samlades in med hjälp av enkätundersökning som gjordes till barnens föräldrar. Resul-tatet redovisar att familjerna har i det stora hela varit tillfredställda med dagvårdsservicen som de fått i Kielikylpypäiväkoti Merituuli. Daghemmets styrkor bevisas vara kompetent och engagerad personal och en fungerande fostringsgemenskap mellan personalen och familjerna. I mätningen kommer det inte fram några tydliga utvecklingsbehov, men familjerna var mest missnöjda på både utomhus- och inomhusomgivningen samt inkompetensen och variationen av vikarier. Som rekommendation föreslås det förbättring av omgivningen och en lista av stadigvarande vikarier. The purpose of this thesis is to support a Swedish language immersion kindergarten in Espoo, Kielikylpypäiväkoti Merituuli, to develop their practice by showing how it has reached the general quality criteria for day care and to find some possible ways to devel-op their practice and promote contentment of the families. The thesis asks the following questions; What factors can be considered as strengths and what as possible development needs in Kielikylpypäiväkoti Merituuli and which changes over time can be seen in the quality issues that Kielikylpypäiväkoti Merituuli has chosen to investigate in 2009-2012? In my thesis, I will show the quality criteria of our country. I will use Hujala’s and Fonsén’s model of quality of day care and the basics of the plan for early childhood education. The thesis is a quantitative and longitudinal study, which reports the results of quality measurements in Kielikylpypäiväkoti Merituuli from 2009-2012. The analyzed material was collected by surveys that were made to the children's parents. The result shows that families have on the whole been pleased with the day care service they’ve received in Kielikylpypäiväkoti Merituuli. The strengths proved to be competent and dedicated staff and a functioning educational partnership between the staff and the families. No clear needs of development were found, but families were most dissatisfied in both outdoor and indoor environment and incompetency and variety of substitutes. As a recommendation I suggest improvement of the environment and to create a list of permanent substitute workers.