Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmien markkinoiminen toisen asteen opinto-ohjaajille
Lappalainen, Kirsimarja (2012)
Lappalainen, Kirsimarja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä Pohjois-Suomen opinto-ohjaajien tietoisuutta Oamkin suomenkielisestä tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta (TIK) ja sen uusista suuntautumisvaihtoehdoista, sekä englanninkielisestä Degree Programme in Business Information Technology (BIT) tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta. Tavoitteena opinnäytetyössä on kasvattaa koulutusohjelmien hakijoiden määrää. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu viestinnästä osana organisaation toimintaa sekä viestintään liittyvistä osa-alueista. Viestintään liittyviä osa-alueita ovat yhteisöviestintä, markkinointiviestintä, sen vaikutusprosessit ja tavoitteet, suora- ja tapahtumamarkkinointi, sekä viestinnän suunnittelu. Lähteinä on käytetty ajantasaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja infotilaisuudessa saatua informaatiota.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisella menetelmällä. Käytettäviä menetelmiä ovat kirjoituspöytätutkimus, palaverit ja kirjallisuuteen perehtyminen. Kehittämistehtävän tuloksena järjestettiin marraskuussa 2011 Liiketalouden yksikössä tilaisuus, johon liittyivät sähköpostiviestit, kutsu ja koulutusohjelmakohtaiset esitteet. Tilaisuuden jälkeen suoritettiin palautekysely paikan päällä ja Internetin välityksellä tilaisuutta seuranneille. Tutkimuksen perusteella syntyi kehitysideoina, että vastaavanlaisia tilaisuuksia tulisi järjestää myös muita aloja koskevina tilaisuuksina ja tilaisuuteen tulisi kutsua myös ylä-asteiden opinto-ohjaajia. Jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että Oamkin opiskelijat voisivat vierailla oppilaitoksissa kertomassa opinnoistaan ja koulutusohjelmistaan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu viestinnästä osana organisaation toimintaa sekä viestintään liittyvistä osa-alueista. Viestintään liittyviä osa-alueita ovat yhteisöviestintä, markkinointiviestintä, sen vaikutusprosessit ja tavoitteet, suora- ja tapahtumamarkkinointi, sekä viestinnän suunnittelu. Lähteinä on käytetty ajantasaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja infotilaisuudessa saatua informaatiota.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisella menetelmällä. Käytettäviä menetelmiä ovat kirjoituspöytätutkimus, palaverit ja kirjallisuuteen perehtyminen. Kehittämistehtävän tuloksena järjestettiin marraskuussa 2011 Liiketalouden yksikössä tilaisuus, johon liittyivät sähköpostiviestit, kutsu ja koulutusohjelmakohtaiset esitteet. Tilaisuuden jälkeen suoritettiin palautekysely paikan päällä ja Internetin välityksellä tilaisuutta seuranneille. Tutkimuksen perusteella syntyi kehitysideoina, että vastaavanlaisia tilaisuuksia tulisi järjestää myös muita aloja koskevina tilaisuuksina ja tilaisuuteen tulisi kutsua myös ylä-asteiden opinto-ohjaajia. Jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että Oamkin opiskelijat voisivat vierailla oppilaitoksissa kertomassa opinnoistaan ja koulutusohjelmistaan.