Perehdytys etätyössä : case Annanpura Oy:n perehdytyssuunnitelma
Kohomäki, Noora (2013)
Kohomäki, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva perehdytyssuunnitelma yritykselle, jonka työntekijät työskentelevät pääsääntöisesti kotoaan käsin. Etätyön perehdyttämisessä korostuvat riittävän viestinnän ja vuorovaikutuksen järjestäminen. Työn keskeisenä haasteena oli dialogisen perehdytyksen ja itsenäisesti suoritettavan etätyön yhdistäminen. Työn tavoitteena oli lisäksi selvittää, onnistuuko hiljaisen tiedon ja osaamisen siirtäminen etätyössä ja sen perehdytyksessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yleisesti perehdytyksen ja etätyön teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytykseen tiiviisti linkittyviä aihealueita, kuten johtamista, viestintää sekä yksittäiseltä työntekijältä yhä enemmän vaadittavia itsensä johtamisen taitoja.
Työn empiiristä osuutta, eli perehdytyssuunnitelmaa ja toimintaa tukevia dokumentteja, laadittiin ja kehitettiin yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa. Perehdytyssuunnitelmassa pyrittiin hyödyntämään toimeksiantoyrityksen olemassa olevia viestintä- ja yhteistyöjärjestelmiä sekä huomioimaan käytettävissä olevat resurssit mm. perehdytykseen käytettävissä olevan ajan suhteen. Työn tuloksissa esitettiin muutamia ehdotuksia, joilla voitaisiin parantaa perehdytysprosessin lisäksi koko organisaation viestintäkulttuurin vuorovaikutteisuutta sekä näin mahdollistaa hiljaisen tiedon siirtämistä etätyössä.
Etätyön perehdyttämisessä korostuvat toimivan viestinnän ja vuorovaikutuksen varmistaminen sekä sähköiset viestintätaidot. Perehdytyksen konkreettiset tavoitteet on laadittava yhdessä ja sekä toimintatavat että vastuut on määriteltävä selkeästi. Lisäksi on pyrittävä järjestämään vuorovaikutteinen palautejärjestelmä molemminpuolisen oppimisen tueksi. Etätyöntekijän oma rooli ja vastuu osaamisen kehittämisestä ovat myös onnistuneen perehdytyksen kulmakiviä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yleisesti perehdytyksen ja etätyön teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytykseen tiiviisti linkittyviä aihealueita, kuten johtamista, viestintää sekä yksittäiseltä työntekijältä yhä enemmän vaadittavia itsensä johtamisen taitoja.
Työn empiiristä osuutta, eli perehdytyssuunnitelmaa ja toimintaa tukevia dokumentteja, laadittiin ja kehitettiin yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa. Perehdytyssuunnitelmassa pyrittiin hyödyntämään toimeksiantoyrityksen olemassa olevia viestintä- ja yhteistyöjärjestelmiä sekä huomioimaan käytettävissä olevat resurssit mm. perehdytykseen käytettävissä olevan ajan suhteen. Työn tuloksissa esitettiin muutamia ehdotuksia, joilla voitaisiin parantaa perehdytysprosessin lisäksi koko organisaation viestintäkulttuurin vuorovaikutteisuutta sekä näin mahdollistaa hiljaisen tiedon siirtämistä etätyössä.
Etätyön perehdyttämisessä korostuvat toimivan viestinnän ja vuorovaikutuksen varmistaminen sekä sähköiset viestintätaidot. Perehdytyksen konkreettiset tavoitteet on laadittava yhdessä ja sekä toimintatavat että vastuut on määriteltävä selkeästi. Lisäksi on pyrittävä järjestämään vuorovaikutteinen palautejärjestelmä molemminpuolisen oppimisen tueksi. Etätyöntekijän oma rooli ja vastuu osaamisen kehittämisestä ovat myös onnistuneen perehdytyksen kulmakiviä.