Difficulties in the Use of Bill of Lading in Norilsk Nickel Harjavalta Oy
Tasku, Eeva (2012)
Tasku, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123120339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123120339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vaikeuksia liittyen erääseen merikulje-tusasiakirjaan, konossementtiin. Tutkimus toteutettiin Norilsk Nickel Harjavalta Oy:lle, joka on suuri ja kansainvälinen metalliteollisuudessa toimiva yritys. Norilsk Nickel halusi minun selvittävän, olisiko olemassa jotain tapoja vähentää konosse-menttien käytössä esiintyviä vaikeuksia ja etenkin konossementtiluonnoksiin liittyviä vaikeuksia. Norilsk Nickelillä oli ollut ongelmia konossementtiluonnosten kanssa jo pidemmän aikaa ja yrityksen mielestä oli aika selvittää ongelmat, sillä ne aiheuttivat ylimääräistä työtä ja siitä johtuen ylimääräisiä kustannuksia. Minun tehtävänäni oli tarjota yritykselle erilaisia tapoja hallita ongelmia ja ratkaista niitä.
Valitsin tämän aiheen, sillä Norilsk Nickel tarjosi sitä minulle ollessani työharjoitte-lussa yrityksessä. Olin huomannut samoja ongelmia konossementeissa työni kautta ja olin todella kiinnostunut asiasta. Halusin oppia lisää konossementeista ja samalla aut-taa kollegoitani ja Norilsk Nickeliä ongelmien kanssa. Nämä vaikeudet veivät aikaa ja resursseja useammalta osapuolelta ja yritys tarvitsi ratkaisuja, jotka vähentäisivät työmäärää.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa olen tutkinut yleisiä vientidokumentteja ja konossementteja yleisellä tasolla. Tämän lisäksi olen kertonut erilaisista konossementeista ja niiden käytöstä. Teoriaosion tieto on kerätty kirjoista, Internetistä ja henkilökohtaisten keskustelujen avulla. Empiirinen osio si-sältää haastattelut sekä vientiassistenteilta että laivausoperaattorilta. Kyseinen osio kuvaa konossementteihin liittyviä vaikeuksia yksityiskohtaisesti ja tarjoaa case-yritykselle erilaisia ratkaisuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että valtaosa konossementtien ongelmista johtuu varus-tamon käyttämistä järjestelmistä. Näiden järjestelmien takia konossementtiluonnokset sisältävät joskus loputtoman määrän virheitä, joita on työlästä korjata uudelleen ja uudelleen. Tämä tutkimus osoittaa kuitenkin, että myös Norilsk voi tehdä parannuk-sia, jotka kohentavat tilannetta. Opinnäytetyön lopussa olen esittänyt joitakin ratkai-suja, joista yritys voi valita heille sopivimman.
Valitsin tämän aiheen, sillä Norilsk Nickel tarjosi sitä minulle ollessani työharjoitte-lussa yrityksessä. Olin huomannut samoja ongelmia konossementeissa työni kautta ja olin todella kiinnostunut asiasta. Halusin oppia lisää konossementeista ja samalla aut-taa kollegoitani ja Norilsk Nickeliä ongelmien kanssa. Nämä vaikeudet veivät aikaa ja resursseja useammalta osapuolelta ja yritys tarvitsi ratkaisuja, jotka vähentäisivät työmäärää.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa olen tutkinut yleisiä vientidokumentteja ja konossementteja yleisellä tasolla. Tämän lisäksi olen kertonut erilaisista konossementeista ja niiden käytöstä. Teoriaosion tieto on kerätty kirjoista, Internetistä ja henkilökohtaisten keskustelujen avulla. Empiirinen osio si-sältää haastattelut sekä vientiassistenteilta että laivausoperaattorilta. Kyseinen osio kuvaa konossementteihin liittyviä vaikeuksia yksityiskohtaisesti ja tarjoaa case-yritykselle erilaisia ratkaisuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että valtaosa konossementtien ongelmista johtuu varus-tamon käyttämistä järjestelmistä. Näiden järjestelmien takia konossementtiluonnokset sisältävät joskus loputtoman määrän virheitä, joita on työlästä korjata uudelleen ja uudelleen. Tämä tutkimus osoittaa kuitenkin, että myös Norilsk voi tehdä parannuk-sia, jotka kohentavat tilannetta. Opinnäytetyön lopussa olen esittänyt joitakin ratkai-suja, joista yritys voi valita heille sopivimman.