Työhyvinvointi autoliikkeen varaosapuolella
Kuivalainen, Katariina (2012)
Kuivalainen, Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719808
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Jyväskylän Autotarvike Oy:n varaosapuolen henkilöstö kokee oman työhyvinvointinsa ja työnsä sekä löytää mahdolliset ongelmakohdat ja miettiä keinoja niiden edistämiseksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeella haluttiin saada selville henkilöstön keskimääräinen mielipide työhyvinvoinnin keskeisimmistä tekijöistä ja niiden toteutumisesta yrityksessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys selventää, mitä työhyvinvointi on ja mistä asioista se koostuu. Työhyvinvointi on laaja käsite, johon liittyy esimerkiksi käsitteet työkyky, motivaatio, osaaminen, työn ilo, ilmapiiri, kehittymis- ja vaikutusmahdollisuudet sekä vuorovaikutteinen johtaminen. Työhyvinvointitoiminta on jatkuvaa yrityksen, työterveyshuollon ja muiden sidosryhmien yhteistyössä ylläpitämää ja edistävää toimintaa. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa korostettiin hyvinvoivan ja osaavan henkilöstön merkitystä yrityksen taloudelliseen kehitykseen ja menestyksekkääseen toimintaan.
Tutkimuksen avulla saatiin hyvin selville, mitkä asiat vaativat eniten muutoksia varaosapuolen henkilöstön mielestä. Työhyvinvointi on suhteellisen hyvällä tasolla, mutta kehitettäviä asioita nousi kuitenkin esille useita. Näistä tärkeimpiä olivat työmäärän ja vaatimustason kasvu, tiedonkulku, palaverien määrä, kehityskeskusteluiden puute, aineeton ja aineellinen palkitseminen, eriarvoisuus, tyky-toiminta ja koulutusten tarjoaminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys selventää, mitä työhyvinvointi on ja mistä asioista se koostuu. Työhyvinvointi on laaja käsite, johon liittyy esimerkiksi käsitteet työkyky, motivaatio, osaaminen, työn ilo, ilmapiiri, kehittymis- ja vaikutusmahdollisuudet sekä vuorovaikutteinen johtaminen. Työhyvinvointitoiminta on jatkuvaa yrityksen, työterveyshuollon ja muiden sidosryhmien yhteistyössä ylläpitämää ja edistävää toimintaa. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa korostettiin hyvinvoivan ja osaavan henkilöstön merkitystä yrityksen taloudelliseen kehitykseen ja menestyksekkääseen toimintaan.
Tutkimuksen avulla saatiin hyvin selville, mitkä asiat vaativat eniten muutoksia varaosapuolen henkilöstön mielestä. Työhyvinvointi on suhteellisen hyvällä tasolla, mutta kehitettäviä asioita nousi kuitenkin esille useita. Näistä tärkeimpiä olivat työmäärän ja vaatimustason kasvu, tiedonkulku, palaverien määrä, kehityskeskusteluiden puute, aineeton ja aineellinen palkitseminen, eriarvoisuus, tyky-toiminta ja koulutusten tarjoaminen.