Hur professionella stöder barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK)
Troberg, Petra; Martin, Camilla (2012)
Troberg, Petra
Martin, Camilla
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819976
Tiivistelmä
Detta är ett projekterat examensarbete vars syfte är att undersöka hur professionella stöder barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Frågeställningarna är 1. Hur beskriver professionella inom dagvården barns delaktighet? 2. Vilken uppfattning och erfarenhet har professionella inom dagvården av AKK? 3. Hur stöder och främjar professionella inom dagvården barns delaktighet genom att använda AKK? De teoretiska referensramarna är delaktighet, professionalitet, kommunikativ miljö och AKK. Datainsamlingsmetoden är temaintervjuer och analysmetoden innehållsanalys. Undersökningen gäller barn i åldern 3-6, med någon form av språksvårighet. Alla tio respondenter från tre daghem i huvudstads-regionen har erfarenhet av att arbeta med barn med språksvårigheter och erfarenhet av AKK. Resultaten i undersökningen visar att professionellas aktivitet, tillgänglighet, lyhördhet och kunskap är väsentliga för att främja barns delaktighet. För att barn skall vara delaktiga anser professionella att barns åsikter skall beaktas och de skall ha möjlighet att uttrycka sina egna tankar och räknas som en självklar del i barngruppen. Tillgänglig och anpassad miljö med struktur framkom som viktiga faktorer för att stöda delaktigheten. This is a thesis which focuses on how professionals’ support children with language difficulties to participation using augmentative and alternative communication. The research questions are: 1. How professionals’ describes children’s participation in day care? 2. Day care professionals´ perceptions and experiences of AAC and 3. How professional’s in day care support and promote children’s participation by using AAC. The theoretical frames are participation, professionalism, communicative environment, AAC. Data collection is theme interviews and analyze method is content analysis. The research involves children from 3 to 6 years, with some kind of language difficulties. All ten respondents are from three day cares in capital region. All respondents have experience of children with language difficulties and experience of AAC. The results in our research show that professional’s activity, availability, responsiveness and knowledge are essential to support children’s participation. Professional’s opinion about children’s participation in our results is that children should have opportunities to express themselves and that their view is taken into account. Availability and adapted environment with structure emerged as important factors for supporting participation.