Ravintola Grooven markkinointi sosiaalisessa mediassa
Färm, Tomi (2012)
Färm, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219198
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään tehdä ohjeita ja ehdotuksia sosiaalisen median hyödyntämiseen ravintola Grooven markkinoinnissa. Groove Bar & Cellar on tampereen keskustassa sijaitseva baari, johon kuuluu katutason 60 asiakaspaikkainen pubi sekä kellarin 60 asiakaspaikkainen yökerho.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Sami Salmenkiven kehittämää CREF-markkinointimallia, joka pohjautuu perinteiseen 4P-malliin. CREF-mallissa 4P-malli on muokattu toimimaan Internetin tuomien mahdollisuuksien ja haasteiden mukaisesti. Se oli luonnollinen valinta teoriaksi, jonka pohjalta opinnäytetyön tutkimus tehtiin.
Työssä tutkittiin ravintolan kohderyhmään kuuluvien ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tehtiin haastattelemalla kahdeksaa sopivaa sattumanvaraisesti valittua henkilöä. Kysymykset laadittiin siten, että niillä selviää markkinoinnin kannalta oleellista tietoa ihmisten käyttäytymisestä Facebookissa.
Tutkimuksesta selvisi, että ihmiset jakavat Facebookissa mieluiten hauskoja kuvia, teks-tejä ja videoita. Kuitenkin ihmisten pakottaminen jakamaan tai tykkäämään sisällöstä aiheuttaa negatiivisia mielikuvia. Ihmisille on myös tärkeää baarien Facebook- ja Inter-netsivujen ajantasaisuus ja informatiivisuus.
Opinnäytetyön perusteella pystytään miettimään mihin asioihin Facebookmarkkinoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota ja mitkä markkinointikeinot ovat todennäköisesti tehokkaita. Kun markkinointia on kehitetty, sen vaikutusta kannattaa seurata muun muassa Grooven Facebook- ja internetsivujen tykkäysten määrän sekä baarin asiakasmäärän määrän muutoksilla
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Sami Salmenkiven kehittämää CREF-markkinointimallia, joka pohjautuu perinteiseen 4P-malliin. CREF-mallissa 4P-malli on muokattu toimimaan Internetin tuomien mahdollisuuksien ja haasteiden mukaisesti. Se oli luonnollinen valinta teoriaksi, jonka pohjalta opinnäytetyön tutkimus tehtiin.
Työssä tutkittiin ravintolan kohderyhmään kuuluvien ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tehtiin haastattelemalla kahdeksaa sopivaa sattumanvaraisesti valittua henkilöä. Kysymykset laadittiin siten, että niillä selviää markkinoinnin kannalta oleellista tietoa ihmisten käyttäytymisestä Facebookissa.
Tutkimuksesta selvisi, että ihmiset jakavat Facebookissa mieluiten hauskoja kuvia, teks-tejä ja videoita. Kuitenkin ihmisten pakottaminen jakamaan tai tykkäämään sisällöstä aiheuttaa negatiivisia mielikuvia. Ihmisille on myös tärkeää baarien Facebook- ja Inter-netsivujen ajantasaisuus ja informatiivisuus.
Opinnäytetyön perusteella pystytään miettimään mihin asioihin Facebookmarkkinoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota ja mitkä markkinointikeinot ovat todennäköisesti tehokkaita. Kun markkinointia on kehitetty, sen vaikutusta kannattaa seurata muun muassa Grooven Facebook- ja internetsivujen tykkäysten määrän sekä baarin asiakasmäärän määrän muutoksilla