"Huumoria saa käyttää ja paljon" : Käsikirja Tyttöteam - Nuorten äitien vertaistukitoiminnan ohjaajille
Näsman, Kaisa (2012)
Näsman, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316164
Tiivistelmä
Tyttöteam – Nuorten äitien vertaistukitoiminta on vuosien ajan ollut osa Nuorisoasuntoliiton (NAL) paikallisyhdistysten sisältöpalveluita. Tyttöteam-toiminta toimii erimuotoisena osassa paikallisyhdistyksiä ympäri Suomea. Toiminta muokkaantuu työntekijäresurssien sekä ohjaajan hyviksi ja huonoiksi tai toimiviksi ja toimimattomiksi kokemien työtapojen mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Nuorisoasuntoliiton paikallisyhdistyksille Tyttöteam ohjaajien -käsikirja, jonka avulla toiminta olisi mahdollisesti helpompi käynnistää tai elvyttää uudelleen käyttöön ja ylläpitää sekä kerätä arvokasta tietoa, taitoa sekä erilaisia näkökulmia Tyttöteamissä työskennelleiltä ohjaajilta. Käsikirjan perimmäinen tarkoitus on tuottaa NAL-kentän työntekijöille ohjekirja, jonka avulla madalletaan kynnystä Tyttöteam-toiminnan käynnistämiseen tai sen toiminnan uudelleen elvyttämiseen omalla paikkakunnalla. Lisäksi käsikirjan on tarkoitus olla auttava työväline Tyttöteam-toiminnan ylläpitämiseksi paikallisyhdistyksissä, joissa Tyttöteam jo toimii.
Ryhmät koostuvat pääasiallisesti alle 25-vuotiaista äideistä ja heidän lapsistaan. Tyttöteam-toiminnan perimmäinen idea on kokemusten vaihto vanhemmuudesta, lasten kasvatuksesta, lapsuudesta sekä naiseudesta. Toimintaan varmuutta ja turvallisuuden tunnetta tuo tutun ohjaajan läsnäolo. Tyttöteamin vetäjänä toimii useilla paikkakunnilla NAL-paikallisyhdistyksen asumisohjaaja.
Materiaali käsikirjaan on koottu kahden kyselyn, puhelinhaastattelun, NAL:ssa ja paikallisyhdistyksissä säilytettyjen vanhojen Tyttöteam-materiaalien sekä olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta. Ensimmäinen kysely on tehty kahden eri Etelä-Suomessa toimivan Tyttöteam-ryhmän äideille syksyllä 2011 ja toinen kysely entisille sekä nykyisille Tyttöteam ohjaajille keväällä 2012. Lisäksi käsikirjan materiaalia on kirjoitettu keväällä 2012 järjestetyn Tyttöteam ohjaajien päivässä kootun tiedon, kirjoitetun hankepäiväkirjan ja omakohtaisen tiedon pohjalta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkimuksellisesti sovelletaan toimintatutkimuksen ja etnografian menetelmiä. Aineiston analyysin on toteutettu sisällönanalyysin teemoittelulla ja tyypittelyllä. Näillä menetelmillä pyrittiin pääsemään parhaimpaan kokonaiskuvaan olemassa olevasta ja kerätystä materiaalista sekä mahdollisesta käsikirjan rakenteesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Nuorisoasuntoliiton paikallisyhdistyksille Tyttöteam ohjaajien -käsikirja, jonka avulla toiminta olisi mahdollisesti helpompi käynnistää tai elvyttää uudelleen käyttöön ja ylläpitää sekä kerätä arvokasta tietoa, taitoa sekä erilaisia näkökulmia Tyttöteamissä työskennelleiltä ohjaajilta. Käsikirjan perimmäinen tarkoitus on tuottaa NAL-kentän työntekijöille ohjekirja, jonka avulla madalletaan kynnystä Tyttöteam-toiminnan käynnistämiseen tai sen toiminnan uudelleen elvyttämiseen omalla paikkakunnalla. Lisäksi käsikirjan on tarkoitus olla auttava työväline Tyttöteam-toiminnan ylläpitämiseksi paikallisyhdistyksissä, joissa Tyttöteam jo toimii.
Ryhmät koostuvat pääasiallisesti alle 25-vuotiaista äideistä ja heidän lapsistaan. Tyttöteam-toiminnan perimmäinen idea on kokemusten vaihto vanhemmuudesta, lasten kasvatuksesta, lapsuudesta sekä naiseudesta. Toimintaan varmuutta ja turvallisuuden tunnetta tuo tutun ohjaajan läsnäolo. Tyttöteamin vetäjänä toimii useilla paikkakunnilla NAL-paikallisyhdistyksen asumisohjaaja.
Materiaali käsikirjaan on koottu kahden kyselyn, puhelinhaastattelun, NAL:ssa ja paikallisyhdistyksissä säilytettyjen vanhojen Tyttöteam-materiaalien sekä olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta. Ensimmäinen kysely on tehty kahden eri Etelä-Suomessa toimivan Tyttöteam-ryhmän äideille syksyllä 2011 ja toinen kysely entisille sekä nykyisille Tyttöteam ohjaajille keväällä 2012. Lisäksi käsikirjan materiaalia on kirjoitettu keväällä 2012 järjestetyn Tyttöteam ohjaajien päivässä kootun tiedon, kirjoitetun hankepäiväkirjan ja omakohtaisen tiedon pohjalta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkimuksellisesti sovelletaan toimintatutkimuksen ja etnografian menetelmiä. Aineiston analyysin on toteutettu sisällönanalyysin teemoittelulla ja tyypittelyllä. Näillä menetelmillä pyrittiin pääsemään parhaimpaan kokonaiskuvaan olemassa olevasta ja kerätystä materiaalista sekä mahdollisesta käsikirjan rakenteesta.