Selainpelin kehitys PHP/MySQL-tekniikalla
Karppinen, Jere (2012)
Karppinen, Jere
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418344
Tiivistelmä
Noin 10 vuoden iässä syttynyt innostus osoita ja klikkaa -tyylisiä seikkailupelejä kohtaan ei ole laantunut vieläkään. Luovuuden ja ohjelmointiosaamisen yhteisvoimin halusin ottaa selvää, kuinka hyvin PHP/MySQL-tekniikka soveltuu selainpohjaisen seikkailu/roolipelin tekemiseen. Työkalut olivat tuttuja, mutta haaste oli uusi ja mielenkiintoinen. Otin projektiin mukaan luokkatoverini Harri Lappalaisen.
Ensin syvennyn tutkimaan sanaa ”peli” ja otan selvää, mitä sillä tarkoitetaan. Sen jälkeen kerron pelisuunnittelusta ja esittelen erilaiset videopelityypit. Tämän jälkeen siirryn eri pelialustoihin ja valotan niiden elinkaarta aina synnystä nykypäivään. Eri alustoista käyn läpi tietokoneen, konsolit, mobiililaitteet ja selaimen.
Pelimoottorin suunnittelu –osuudessa esittelen pelimoottoria terminä ja selitän, millaista peliä olin tekemässä. Sen jälkeen siirryn käytännön osuuteen, jossa esittelen ja perustelen käyttämäni tekniset ratkaisut kuvien kera.
Päätännössä selitän, miten projekti mielestäni eteni ja millaisia ajatuksia parin kanssa työskenteleminen herätti. Kerron, miten pelimoottoria mielestäni voisi parantaa. Mietin tulevaisuuden näkymiä pelin konseptin jatkuvuudesta; millaisilla välineillä eteenpäin?
Ensin syvennyn tutkimaan sanaa ”peli” ja otan selvää, mitä sillä tarkoitetaan. Sen jälkeen kerron pelisuunnittelusta ja esittelen erilaiset videopelityypit. Tämän jälkeen siirryn eri pelialustoihin ja valotan niiden elinkaarta aina synnystä nykypäivään. Eri alustoista käyn läpi tietokoneen, konsolit, mobiililaitteet ja selaimen.
Pelimoottorin suunnittelu –osuudessa esittelen pelimoottoria terminä ja selitän, millaista peliä olin tekemässä. Sen jälkeen siirryn käytännön osuuteen, jossa esittelen ja perustelen käyttämäni tekniset ratkaisut kuvien kera.
Päätännössä selitän, miten projekti mielestäni eteni ja millaisia ajatuksia parin kanssa työskenteleminen herätti. Kerron, miten pelimoottoria mielestäni voisi parantaa. Mietin tulevaisuuden näkymiä pelin konseptin jatkuvuudesta; millaisilla välineillä eteenpäin?