Affärsmodell för efterfrågeflexibla elbilsladdare: en fallstudie för ett it-företag i Finland
Wennerholm, Jonatan (2021)
Wennerholm, Jonatan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890023
Tiivistelmä
Elbilsmarknaden är större än någonsin. När elbolag erbjuder elavtal vars prissättning baserar sig på timvisa spotpriser försöker företag dra nytta utav det. Uppdragsgivaren av detta arbete är ett litet it-företag som utvecklar mjukvara ämnade åt smarta-hemprodukter, bland annat elbilsladdare. Med uppdragsgivarens egen mjukvara i en elbilsladdare skulle den kunna bespara slutanvändaren upp till 40 % energikostnader jämfört med en traditionell elbilsladdare, genom att fördela laddningen av elbilen till de mest förmånliga spotpriserna på dygnet. Uppdragsgivaren utvecklar mjukvaran, men överväger att även sälja elbilsladdare utrustad med deras mjukvara. Syftet med arbetet är att ta fram en lönsamhetskalkyl, samt en prissättningsmetod för att undersöka möjligheterna att börja sälja elbilsladdare. Denna kvalitativa fallstudie begränsar sig endast till lönsamhetskalkyler och prissättningsmetoder för elbilsladdare. Arbetets struktur går först igenom all relevant teori inom företagsekonomi för att hitta den bäst passande lönsamhetskalkylen. Efter att en anpassad självkostnadskalkyl för handelsföretag blivit vald appliceras en vinstpåläggmetod för att hitta det bästa försäljningspriset för elbilsladdaren. En semistrukturerad intervju används för att samla in data från uppdragsgivaren för att sedan analyseras med den utvalda teoretiska referensramen. Efter lyckad kalkylering och prissättning dras slutsatsen att det är svårt för uppdragsgivaren som litet företag att konkurrera med marknadsledare. De större konkurrenterna i marknaden kan erbjuda betydligt lägre priser på grund av bland annat skalfördelar. Skribenten rekommenderar vidare forskning kring eventuell nischmarknad, samt ett eventuellt förvärv eller en försäljning av uppdragsgivarens tjänster för att uppnå ökat kassaflöde.