Yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi
Jormanainen, Ville (2021)
Jormanainen, Ville
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi ja mainonta sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä käytettiin pohjana verkkosivuille tehdyille muutoksille Googlen tarjoamaa dokumentaatiota verkkosivun hakukoneoptimoinnille. Sivustolme toteutettiin teknistä muutoksia sekä ulkoasua ja sisältöä koskevia muutoksia. Sivuston muutoksien toteutuksen jälkeen sivuston kävijämääriä seurattiin analytiikkatyökaluja käyttäen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää toimeksiantajan Joensuun NäköPiste Oy:n verkkosivuja Googlen dokumentaation mukaisesti. Sivuston päivityksellä haluttiin parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Optimointi toteutettiin korjaamalla sivuston koodista löytyneitä ongelmia, kuten puuttuvia metadataelementtejä. Sivuston rakenteeseen tehtiin muutoksia, kun välilehtien määrää pienennettiin yhdistämällä sivuja. Sivuston sisältö myös kirjoitettiin uudelleen. Sisältöä kirjoitettiin niin, että se sisältäisi suosittuja hakutermejä. Päivitysten jälkeen sivustoa mainostettiin sosiaalisessa mediassa käyttäen maksettua mainontaa.
Opinnäytetyön tulokset eivät olleet aluksi positiivisia. Pelkät sisältöpäivitykset yhdessä teknisten muutosten kanssa eivät johtaneet merkittäviin muutoksiin kävijämäärissä. Kuitenkin sosiaalisen median mainonnan kautta sivuston kävijämäärissä huomattiin nousua. Yrityksen sosiaalinen media kasvoi myös hyvin mainonnan seurauksena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää toimeksiantajan Joensuun NäköPiste Oy:n verkkosivuja Googlen dokumentaation mukaisesti. Sivuston päivityksellä haluttiin parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Optimointi toteutettiin korjaamalla sivuston koodista löytyneitä ongelmia, kuten puuttuvia metadataelementtejä. Sivuston rakenteeseen tehtiin muutoksia, kun välilehtien määrää pienennettiin yhdistämällä sivuja. Sivuston sisältö myös kirjoitettiin uudelleen. Sisältöä kirjoitettiin niin, että se sisältäisi suosittuja hakutermejä. Päivitysten jälkeen sivustoa mainostettiin sosiaalisessa mediassa käyttäen maksettua mainontaa.
Opinnäytetyön tulokset eivät olleet aluksi positiivisia. Pelkät sisältöpäivitykset yhdessä teknisten muutosten kanssa eivät johtaneet merkittäviin muutoksiin kävijämäärissä. Kuitenkin sosiaalisen median mainonnan kautta sivuston kävijämäärissä huomattiin nousua. Yrityksen sosiaalinen media kasvoi myös hyvin mainonnan seurauksena.