Markkinoinnin tehostaminen: case Suomen Saunarekka Oy
Pironetti, Markus; Salminen, Jaakko (2021)
Pironetti, Markus
Salminen, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä markkinointia käsitteenä sekä tutkia kohdeyrityksen, Suomen Saunarekka Oy:n, markkinointia. Työn tavoitteena on auttaa kohdeyritystä ymmärtämään säännöllisen sekä järjestelmällisen markkinoinnin avulla saavutettavaa kilpailuetua sekä esittää konkreettisia työkalu-ja ja vinkkejä, joita yksin toimivan yrittäjän olisi helppo noudattaa pitkäjänteisesti.
Opinnäytetyössä käytetään hyväksi monipuolisesti sekä kirjallisuutta että verkkolähteitä, joiden katsottiin olevan olennaisia työn tavoitteen saavuttamiseksi. Yrityksestä kerättiin tietoja ja sen toiveita kuunneltiin yrityksen omistajan ja toimitusjohtajan Niko Nenosen haastattelun muodossa. Myös tehdyt havainnot yrityksestä sekä markkinointikentästä ovat tärkeitä opinnäytetyön onnistumisessa. Työskentelymenetelmänä on tutkiva kehittäminen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle löydettiin tärkeimmät keinot sen markkinoinnin tehostamiseksi sekä esiteltiin konkreettiset työkalut, joita kannattaa hyödyntää. Tulokseen vaikuttivat muun muassa kohdeyrityksen kokoluokka, henkilöstön määrä, taloudellinen tilanne sekä aiemmat markkinointitoimet, joita yritys on toteuttanut. Yritys omaa valtavan kasvupotentiaalin mutta sen saavuttamiseksi apu on varmasti tarpeen. Jatkoa ajatellen yritykselle voisi tuottaa enemmän kirjallisia apukeinoja, kuten budjettisuunnitelman tai toiminnan kehittämissuunnitelman, jotta liiketoiminnasta saataisiin tehokkaampaa, systemaattisemmin johdettua ja kannattavampaa pidemmällä aikavälillä.
Opinnäytetyössä käytetään hyväksi monipuolisesti sekä kirjallisuutta että verkkolähteitä, joiden katsottiin olevan olennaisia työn tavoitteen saavuttamiseksi. Yrityksestä kerättiin tietoja ja sen toiveita kuunneltiin yrityksen omistajan ja toimitusjohtajan Niko Nenosen haastattelun muodossa. Myös tehdyt havainnot yrityksestä sekä markkinointikentästä ovat tärkeitä opinnäytetyön onnistumisessa. Työskentelymenetelmänä on tutkiva kehittäminen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle löydettiin tärkeimmät keinot sen markkinoinnin tehostamiseksi sekä esiteltiin konkreettiset työkalut, joita kannattaa hyödyntää. Tulokseen vaikuttivat muun muassa kohdeyrityksen kokoluokka, henkilöstön määrä, taloudellinen tilanne sekä aiemmat markkinointitoimet, joita yritys on toteuttanut. Yritys omaa valtavan kasvupotentiaalin mutta sen saavuttamiseksi apu on varmasti tarpeen. Jatkoa ajatellen yritykselle voisi tuottaa enemmän kirjallisia apukeinoja, kuten budjettisuunnitelman tai toiminnan kehittämissuunnitelman, jotta liiketoiminnasta saataisiin tehokkaampaa, systemaattisemmin johdettua ja kannattavampaa pidemmällä aikavälillä.