Eettisyys videopelien markkinoinnissa ja sen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Tuhkanen, Teemu (2021)
Tuhkanen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia videopelien markkinoinnin eettisyyttä ja sen vaikutusta pelaajan käyttäytymiseen ja pelien ostamiseen. Pelialan kilpailu on lisännyt markkinoinnin merkitystä ja erilaiset markkinointikeinot eivät aina ole kovin eettisiä. Teoriaosuudessa käydään läpi, kuinka pelialalla nykyään markkinoidaan, kuinka markkinointia on säädelty laissa ja millaista on eettinen markkinointi. Teoriaosuudessa on hyödynnetty asianmukaista kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Määrällinen lomakekysely tehtiin Webropol-kyselytyökalulla, ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja pelisivustoilla. Kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset videopelien pelaajat, ja kyselyllä kartoitettiin ajatuksia videopelien markkinoinnin eettisyydestä. Lisäksi tehtiin viisi kappaletta laadullisia haastatteluja, joissa erilaisten pelaajien kanssa pohdittiin pelialan toimintaa. Kyselyyn saatiin vastauksia 286 kappaletta ja tulokset analysoitiin Webropolin omilla analysointityökaluilla.
Lopputuloksista selvisi, että pelaajat kokevat videopelien markkinoinnin olevan monesti harhaanjohtavaa. Markkinoinnin eettisyys herättää paljon tunteita ja se vaikuttaa pelaajien asenteisiin ja pelien ostamiseen monella tavalla. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla videopelien markkinointia voi kehittää uskottavammaksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Määrällinen lomakekysely tehtiin Webropol-kyselytyökalulla, ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja pelisivustoilla. Kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset videopelien pelaajat, ja kyselyllä kartoitettiin ajatuksia videopelien markkinoinnin eettisyydestä. Lisäksi tehtiin viisi kappaletta laadullisia haastatteluja, joissa erilaisten pelaajien kanssa pohdittiin pelialan toimintaa. Kyselyyn saatiin vastauksia 286 kappaletta ja tulokset analysoitiin Webropolin omilla analysointityökaluilla.
Lopputuloksista selvisi, että pelaajat kokevat videopelien markkinoinnin olevan monesti harhaanjohtavaa. Markkinoinnin eettisyys herättää paljon tunteita ja se vaikuttaa pelaajien asenteisiin ja pelien ostamiseen monella tavalla. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla videopelien markkinointia voi kehittää uskottavammaksi.