Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle ravintola-alan yrittäjälle
Samuel Yosef, Bezawit (2021)
Samuel Yosef, Bezawit
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda aloittavalle ravintola-alan yrittäjälle liike-toimintasuunnitelma, jossa keskityttiin rahoitukseen, markkinointiin ja riskiana-lyysiin. Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on antaa yrittäjälle varmuutta oman toimintansa aloittamiseen. Työssä keskityttiin edellä mainittuihin kohtiin yrittäjän toiveista.
Liiketoimintasuunnitelma on tehty teoriapohjaan liiketoimintasuunnitelman sisäl-löstä kerättyjen tietojen pohjalta. Työssä on yritetty ottaa huomioon kaikki tässä vaiheessa saatavilla olevat tiedot, jotka yrittäjältä on saatu ja joita on voitu pää-tellä kerätyistä tiedoista. Samalla tavoitteena oli vastata mahdollisimman hyvin kysymyksiin, joita yrittäjällä oli ravintolan avaamiseen liittyen.
Valmiista työstä yrittäjä saa suuntaa, mistä hän voi aloittaa suunnittelemaan omaa toimintaansa tulevaisuudessa. Työtä tehdessä päästiin määrittelemään selkeästi ravintolan kohderyhmiä. Markkinoinnin suhteen saatiin selvitettyä, mis-tä se voidaan aloittaa, jotta ravintola ei katoa massaan. Tämä onnistuu tuomalla esiin Etiopian kulttuuria suomalaisten tietoon. Suunnitelmassa huomattiin monia asioita, joita yrittäjän pitää miettiä uudelleen, tärkeimpinä esimerkkeinä työnteki-jöiden tuominen ulkomailta Suomeen ja markkinoinnin tärkeys.
Liiketoimintasuunnitelma on tehty teoriapohjaan liiketoimintasuunnitelman sisäl-löstä kerättyjen tietojen pohjalta. Työssä on yritetty ottaa huomioon kaikki tässä vaiheessa saatavilla olevat tiedot, jotka yrittäjältä on saatu ja joita on voitu pää-tellä kerätyistä tiedoista. Samalla tavoitteena oli vastata mahdollisimman hyvin kysymyksiin, joita yrittäjällä oli ravintolan avaamiseen liittyen.
Valmiista työstä yrittäjä saa suuntaa, mistä hän voi aloittaa suunnittelemaan omaa toimintaansa tulevaisuudessa. Työtä tehdessä päästiin määrittelemään selkeästi ravintolan kohderyhmiä. Markkinoinnin suhteen saatiin selvitettyä, mis-tä se voidaan aloittaa, jotta ravintola ei katoa massaan. Tämä onnistuu tuomalla esiin Etiopian kulttuuria suomalaisten tietoon. Suunnitelmassa huomattiin monia asioita, joita yrittäjän pitää miettiä uudelleen, tärkeimpinä esimerkkeinä työnteki-jöiden tuominen ulkomailta Suomeen ja markkinoinnin tärkeys.