"EI AINOASTAAN LAPSILLE, VAAN LASTEN KANSSA" Osallisuus alle 3-vuotiaiden lasten omaehtoisessa leikissä varhaiskasvatuksessa
Ihanus, Mari (2021)
Ihanus, Mari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225348
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen sijoittuva osallisuuden tutkimus avaa ymmärrystä osallisuudesta lasten perustavanlaatuisesta olemisen, osallistumisen ja vaikuttamisen tilasta. Osallisuutta koskevissa tutkimuksissa on esiintynyt tarve aikuisten ymmärryksen vahvistamiselle lasten osallisuudesta, aikuisten rooleista ja prosesseista, vastavuoroisuudesta sekä uudenlaisista tavoista ymmärtää lasten osallisuutta. Osallisuuden merkityksen korostuessa lapsia koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa on tärkeää hahmottaa, miten se näkyy lapsille luonnollisessa ympäristössä – leikissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuuden avulla osallisuutta alle 3-vuotiaiden lasten omaehtoisessa leikissä varhaiskasvatuksessa: mistä osallisuus kumpuaa, kuinka se ilmenee, sekä miten varhaiskasvatuksen ammattihenkilö voi tukea lapsen osallisuutta omaehtoisessa leikissä. Tutkimusmetodina oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa osallisuuden ja leikin olevan suomalaisessa varhaiskasvatuksessa korkealle arvostettuja. Osallisuus on kuulluksi tulemista ja merkityksellisyyden tuntoa, jota edeltävät toiveet, aloitteet ja teot sekä niihin vastaaminen. Omaehtoinen leikki on luonnollinen ympäristö alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden tukemiselle, mutta toteutuakseen vaatii lasten osallisuutta tunnustavia rakenteellisia, toimintakulttuuri- sekä toimintamallikohtaisia linjauksia. Lisäksi omaehtoisessa leikissä toteutuva osallisuus edellyttää yleisesti osallisuuteen liittyvän ammatillisen osaamisen kehittämistä: laaja-alaista ymmärtämistä, tiedostamista ja jalkauttamista varhaiskasvatuksen arkeen, sekä sen soveltamista alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan omaehtoisen leikin toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuuden avulla osallisuutta alle 3-vuotiaiden lasten omaehtoisessa leikissä varhaiskasvatuksessa: mistä osallisuus kumpuaa, kuinka se ilmenee, sekä miten varhaiskasvatuksen ammattihenkilö voi tukea lapsen osallisuutta omaehtoisessa leikissä. Tutkimusmetodina oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa osallisuuden ja leikin olevan suomalaisessa varhaiskasvatuksessa korkealle arvostettuja. Osallisuus on kuulluksi tulemista ja merkityksellisyyden tuntoa, jota edeltävät toiveet, aloitteet ja teot sekä niihin vastaaminen. Omaehtoinen leikki on luonnollinen ympäristö alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden tukemiselle, mutta toteutuakseen vaatii lasten osallisuutta tunnustavia rakenteellisia, toimintakulttuuri- sekä toimintamallikohtaisia linjauksia. Lisäksi omaehtoisessa leikissä toteutuva osallisuus edellyttää yleisesti osallisuuteen liittyvän ammatillisen osaamisen kehittämistä: laaja-alaista ymmärtämistä, tiedostamista ja jalkauttamista varhaiskasvatuksen arkeen, sekä sen soveltamista alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan omaehtoisen leikin toimintaympäristössä.