VR-simulaation käyttö leikkaussalityön opetuksessa ja perehdytyksessä
Rantonen, Arja (2021)
Lataukset:
Rantonen, Arja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025109
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata FutureEdu-hankkeessa toteutetun uuden leikkausalihoitotyöhön liittyvän virtuaalisen 3D-oppimisympäristön käytettävyyttä. Tavoitteena on selvittää testaukseen liittyvän kyselylomakkeen avulla VR-simulaation soveltuvuutta sairaanhoitajaopiskelijoiden opetukseen ja työelämään perehdytykseen. Lisäksi tavoitteena on selvittää, soveltuuko ohjelma työelämässä olevien anestesiahoitajien mielestä työelämäperehdytykseen.
Virtuaalinen leikkaussalin oppimisympäristö suunniteltiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) leikkaussaleissa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Oppimisympäristössä kuvattiin leikkaussalissa tehtävät anestesiatyön valmistelut ennen potilaan tuloa, mm. nestehoito, lääkehoito ja anestesiakoneen valmistelu. Ohjelmaa testattiin kahdella eri koeryhmällä, sairaanhoitajaopiskelijoilla (n = 15) ja työelämässä olevilla anestesiasairaanhoitajilla (n = 30). Kysely suoritettiin keräämällä palautetta testaajiksi valittujen oppimisympäristöjen käyttäjiltä Savonia-ammattikorkeakoulun kehittämällä, Wepropol-alustalla olevalla, kyselytyökalulla.
Oppimateriaalin teknistä ja pedagogista käytettävyyttä testattiin väittämillä, ja testaajien vapaat kommentit analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Sekä tekninen että pedagoginen käytettävyys VR-simulaatiolla oli hyvä. Oppimateriaali koettiin teknisesti helpoksi käyttää. Ohjelma oli innostava ja antoi realistisen kuvan leikkaussalin valmistelusta. Oppimismenetelmänä virtuaalista simulaatiota pidettiin nykyaikaisena menetelmänä. Negatiivisina puolina oli, että liikkuminen ohjelmassa koettiin hankalaksi ja käsipainikkeiden käyttö oli hankalaa opetella. Toiminnoissa oli kömpelyyttä, tekstin pikselöityminen koettiin ongelmaksi, ja systeemin kaatumista tapahtui myös. Pahoinvointia ja huimausta esiintyi kahdella testaajista.
Johtopäätöksenä on, että VR-simulaatiota voidaan käyttää sekä sairaanhoitajien opetuksessa että perehdytyksessä vaihtoehtoisena opetusmenetelmänä.
Asiasanat: VR-simulaatio, sairaanhoitajien perehdytys, leikkaussali
Virtuaalinen leikkaussalin oppimisympäristö suunniteltiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) leikkaussaleissa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Oppimisympäristössä kuvattiin leikkaussalissa tehtävät anestesiatyön valmistelut ennen potilaan tuloa, mm. nestehoito, lääkehoito ja anestesiakoneen valmistelu. Ohjelmaa testattiin kahdella eri koeryhmällä, sairaanhoitajaopiskelijoilla (n = 15) ja työelämässä olevilla anestesiasairaanhoitajilla (n = 30). Kysely suoritettiin keräämällä palautetta testaajiksi valittujen oppimisympäristöjen käyttäjiltä Savonia-ammattikorkeakoulun kehittämällä, Wepropol-alustalla olevalla, kyselytyökalulla.
Oppimateriaalin teknistä ja pedagogista käytettävyyttä testattiin väittämillä, ja testaajien vapaat kommentit analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Sekä tekninen että pedagoginen käytettävyys VR-simulaatiolla oli hyvä. Oppimateriaali koettiin teknisesti helpoksi käyttää. Ohjelma oli innostava ja antoi realistisen kuvan leikkaussalin valmistelusta. Oppimismenetelmänä virtuaalista simulaatiota pidettiin nykyaikaisena menetelmänä. Negatiivisina puolina oli, että liikkuminen ohjelmassa koettiin hankalaksi ja käsipainikkeiden käyttö oli hankalaa opetella. Toiminnoissa oli kömpelyyttä, tekstin pikselöityminen koettiin ongelmaksi, ja systeemin kaatumista tapahtui myös. Pahoinvointia ja huimausta esiintyi kahdella testaajista.
Johtopäätöksenä on, että VR-simulaatiota voidaan käyttää sekä sairaanhoitajien opetuksessa että perehdytyksessä vaihtoehtoisena opetusmenetelmänä.
Asiasanat: VR-simulaatio, sairaanhoitajien perehdytys, leikkaussali