Saattohoitokoulutus Attendo Lavilanhovin henkilökunnalle
Lemettinen, Eeli (2021)
Lemettinen, Eeli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924736
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää saattohoitokoulutus Attendo Lavilanhovin henkilökunnalle. Tavoitteena oli vahvistaa henkilökunnan tietoja ja taitoja saattohoidosta. Opinnäytetyöhön sisältyvä kuvaileva kirjallisuuskatsaus pyrkii vastamaan kysymykseen: Millaista on hyvä saattohoito?
Palliatiivinen hoito on parantumattomasta sairaudesta kärsivälle annettavaa kokonaisvaltaista ja oireenmukaista hoitoa. Saattohoito on palliatiivisen hoidon vaihe, jossa keskitytään lievittämään sairauden ja lähestyvän kuoleman aiheuttamia oireita. Päätös saattohoidosta tehdään, kun jäljellä olevan elinajan arvioidaan olevan vähäinen. Saattohoitoa ohjaavat saattohoitosuositukset.
Suomessa jokaisella on oikeus hyvään ja laadukkaaseen saattohoitoon. Kuolemaan johtavien sairauksien määrä kasvaa väestön ikääntyessä, joten palliatiiviselle hoidolle ja saattohoidolle on tulevaisuudessa yhä enemmän tarvetta. Suomessa palliatiivinen hoito ja saattohoito kuuluvat osaksi hoitajien koulutusta, mutta koulutuksen laatu on vaihteleva. Saattohoidon osaamisen tulee olla yhä enemmän paikkakohtaisen vaatimustason mukainen.
Koulutustilaisuus oli PowerPoint -esitykseen pohjautuva vuorovaikutuksellinen luento. Koulutuksen jälkeen kerättiin kirjallinen palaute. Palautteen perusteella koulutus oli kokonaisuutena onnistunut ja tarpeellinen. Koulutusmateriaali jäi henkilökunnan käyttöön, koska koko henkilökunta ei pystynyt osallistumaan koulutukseen samanaikaisesti. Tarkoituksena on, että henkilökunta voi hyödyntää koulutusmateriaalia käytännön työssään.
Jatkokehittämisideana on laajemman koulutuspäivän järjestäminen saattohoidosta. Koulutuksessa keskustelua herätti kivunhoito ja omaisten kanssa tehtävä yhteistyö, joten näistä aiheista voisi myös järjestää lisäkoulutusta. The purpose of this functional thesis was to provide end-of-life care training for the staff of Attendo Lavilanhovi. The aim was to strengthen the staff’s knowledge and skills about end-of-life care. A descriptive literature review included in this thesis seeks to answer the question: what is good end-of-life care like?
Palliative care is the comprehensive and symptomatic treatment given to a patient suffering from an incurable disease. End-of-life care is a stage of palliative care that focuses on alleviating the symptoms of illness and impending death. A decision of end-of-life care will be made when the remaining life span is estimated to be minimal. End-of-life care is guided by hospice recommendations.
In Finland, everyone has the right to good and quality end-of-life care. With the number of fatal illnesses increasing as the population ages, there is an increasing need for palliative and end-of-life care in the future. In Finland, palliative care and end-of-life care are included in the training of caregivers, but the quality of education is variable. End-of-life care skills should also be in line with a site-specific requirement level.
The training session was an interactive lecture based on a PowerPoint presentation. Written feedback was collected after the training. Based on the feedback, the training was successful and necessary. Training material remained available to staff as all staff were unable to attend training at the same time. The intention is for all staff to be able to utilize training materials in practical work.
A further development idea is to arrange a more comprehensive training about end-of-life care. In training, there was discussion about pain management and cooperation with relatives, so there could also be additional training on these subjects.
Palliatiivinen hoito on parantumattomasta sairaudesta kärsivälle annettavaa kokonaisvaltaista ja oireenmukaista hoitoa. Saattohoito on palliatiivisen hoidon vaihe, jossa keskitytään lievittämään sairauden ja lähestyvän kuoleman aiheuttamia oireita. Päätös saattohoidosta tehdään, kun jäljellä olevan elinajan arvioidaan olevan vähäinen. Saattohoitoa ohjaavat saattohoitosuositukset.
Suomessa jokaisella on oikeus hyvään ja laadukkaaseen saattohoitoon. Kuolemaan johtavien sairauksien määrä kasvaa väestön ikääntyessä, joten palliatiiviselle hoidolle ja saattohoidolle on tulevaisuudessa yhä enemmän tarvetta. Suomessa palliatiivinen hoito ja saattohoito kuuluvat osaksi hoitajien koulutusta, mutta koulutuksen laatu on vaihteleva. Saattohoidon osaamisen tulee olla yhä enemmän paikkakohtaisen vaatimustason mukainen.
Koulutustilaisuus oli PowerPoint -esitykseen pohjautuva vuorovaikutuksellinen luento. Koulutuksen jälkeen kerättiin kirjallinen palaute. Palautteen perusteella koulutus oli kokonaisuutena onnistunut ja tarpeellinen. Koulutusmateriaali jäi henkilökunnan käyttöön, koska koko henkilökunta ei pystynyt osallistumaan koulutukseen samanaikaisesti. Tarkoituksena on, että henkilökunta voi hyödyntää koulutusmateriaalia käytännön työssään.
Jatkokehittämisideana on laajemman koulutuspäivän järjestäminen saattohoidosta. Koulutuksessa keskustelua herätti kivunhoito ja omaisten kanssa tehtävä yhteistyö, joten näistä aiheista voisi myös järjestää lisäkoulutusta.
Palliative care is the comprehensive and symptomatic treatment given to a patient suffering from an incurable disease. End-of-life care is a stage of palliative care that focuses on alleviating the symptoms of illness and impending death. A decision of end-of-life care will be made when the remaining life span is estimated to be minimal. End-of-life care is guided by hospice recommendations.
In Finland, everyone has the right to good and quality end-of-life care. With the number of fatal illnesses increasing as the population ages, there is an increasing need for palliative and end-of-life care in the future. In Finland, palliative care and end-of-life care are included in the training of caregivers, but the quality of education is variable. End-of-life care skills should also be in line with a site-specific requirement level.
The training session was an interactive lecture based on a PowerPoint presentation. Written feedback was collected after the training. Based on the feedback, the training was successful and necessary. Training material remained available to staff as all staff were unable to attend training at the same time. The intention is for all staff to be able to utilize training materials in practical work.
A further development idea is to arrange a more comprehensive training about end-of-life care. In training, there was discussion about pain management and cooperation with relatives, so there could also be additional training on these subjects.