Nuorten tunnetaitojen kehittäminen
Honkala, Mari; Onditi, Sarah (2021)
Honkala, Mari
Onditi, Sarah
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824405
Tiivistelmä
Tunteiden tunnistamista ja taitoa toimia niiden kanssa kutsutaan tunnetaidoiksi. Tunteet syntyvät ihmisen ja ympäristön yhteisvaikutuksessa. Hyvät tunnetaidot tukevat mielenterveyttä, ihmissuhteiden rakentumista, itsetuntoa sekä hyvinvointia. Tunnetaidot koostuvat tunteiden tunnistamisesta, tunteiden hyväksymisestä, tunteiden säätelystä, ilmaisemisesta sekä purkamisesta. Tunnetaidot ovat taitoja, joita käytämme päivittäin tietoisesti ja myös tiedostamatta. Tunnetaidot ohjaavat tekojamme, käytöstämme ja päätöksiä, joita teemme päivittäin.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia tunnetaitojen kehittymistä, sekä tunnetaitojen vaikutusta nuorten käyttäytymiseen. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa kätilökoulutuksen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. aineistomme kerättiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Aineistosta löydettiin 7 tutkimuskysymyksiimme vastaavaa englanninkielistä artikkelia. Aiheesta ei löytynyt suomenkielisiä tutkimuksia. Aineiston analysointi on tehty induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Englanninkielinen aineisto käännettiin suomen kielelle, pelkistettiin ja ryhmiteltiin. Aineisto taulukoitiin luotettavuuden lisäämiseksi.
Saimme selville, että vanhempien rooli nuorten tunnetaitojen kehittymiselle on merkittävä. Kun lapsi saa kasvaa positiivisessa ympäristössä, jossa kaikenlaisille tunteille on tilaa, tunteita sanoitetaan lapselle ja ne hyväksytään sellaisenaan, lapsesta kasvaa avoimempi ja hän pärjää paremmin sosiaalisissa tilanteissa. Liian sallivassa ja laiminlyövässä perheessä kasvavat lapset altistuvat herkemmin ongelmakäyttäytymiselle ja eivät osaa hallita tunteitaan. Perheissä, jossa käytetään psykologista kontrollointia, kuten tunteiden manipulointia tai vanhemman rakkaus on ehdollista lapsen hyvän tai huonon käytöksen mukaan, lapsilla esiintyy ongelmakäyttäytymistä ja heillä on ongelmia tunteidensäätelyssä.
Nuoret, joilla on hyvät tunnetaidot, pärjäsivät paremmin sosiaalisesti, heillä oli enemmän ystäviä, he pärjäsivät paremmin koulumaailmassa ja myöhemmin työelämässä, heillä oli parempi stressinsietokyky ja taidoista oli apua kaikissa elämänosa-alueissa ja ihmissuhteissa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia tunnetaitojen kehittymistä, sekä tunnetaitojen vaikutusta nuorten käyttäytymiseen. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa kätilökoulutuksen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. aineistomme kerättiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Aineistosta löydettiin 7 tutkimuskysymyksiimme vastaavaa englanninkielistä artikkelia. Aiheesta ei löytynyt suomenkielisiä tutkimuksia. Aineiston analysointi on tehty induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Englanninkielinen aineisto käännettiin suomen kielelle, pelkistettiin ja ryhmiteltiin. Aineisto taulukoitiin luotettavuuden lisäämiseksi.
Saimme selville, että vanhempien rooli nuorten tunnetaitojen kehittymiselle on merkittävä. Kun lapsi saa kasvaa positiivisessa ympäristössä, jossa kaikenlaisille tunteille on tilaa, tunteita sanoitetaan lapselle ja ne hyväksytään sellaisenaan, lapsesta kasvaa avoimempi ja hän pärjää paremmin sosiaalisissa tilanteissa. Liian sallivassa ja laiminlyövässä perheessä kasvavat lapset altistuvat herkemmin ongelmakäyttäytymiselle ja eivät osaa hallita tunteitaan. Perheissä, jossa käytetään psykologista kontrollointia, kuten tunteiden manipulointia tai vanhemman rakkaus on ehdollista lapsen hyvän tai huonon käytöksen mukaan, lapsilla esiintyy ongelmakäyttäytymistä ja heillä on ongelmia tunteidensäätelyssä.
Nuoret, joilla on hyvät tunnetaidot, pärjäsivät paremmin sosiaalisesti, heillä oli enemmän ystäviä, he pärjäsivät paremmin koulumaailmassa ja myöhemmin työelämässä, heillä oli parempi stressinsietokyky ja taidoista oli apua kaikissa elämänosa-alueissa ja ihmissuhteissa.