Etähoito kotona asumisen tukena: Kemin kaupungin kotihoidon etähoidon toimintamallin kehittäminen
Nissinen, Sini-Tuulia (2021)
Nissinen, Sini-Tuulia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja kuvata etäkotihoidon toimintamalli Kemin kaupungin kotihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa etähoidon asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista etähoidon käytön mallintamiseen ja etähoitopalvelun palvelumallin kehittämiseen kotihoidossa.
Erilaisien teknologianratkaisujen käyttöönotto ja etähoitoratkaisujen käytön kehittäminen kunnissa on ajankohtaista, sillä teknologioiden käyttö hoitoalalla kuten myös kotihoidon piirissä tulee tulevaisuudessa lisääntymään. Etähoitoratkaisuja hyödyntämällä voidaan tukea ikäihmisten itsenäistä kotona selviytymistä.
Tutkimus toteutettiin kehittävän työntutkimuksen menetelmää hyödyntämällä. Etähoidon toimintamallin kehittämiseksi, aineiston keräämiseksi sekä mallin tuottamiseen järjestettiin kolme virtuaalityöpajaa etähoitoa toteuttaville hoitajille. Virtuaalityöpajoissa käytettiin Learning cafe -menetelmää. Etähoitoratkaisun käytöstä käyttöönoton ajalta kerättiin aineistoa teemahaastattelun ja kyselyn avulla etähoitoa saaneilta kotihoidon asiakkailta sekä etähoitoa toteuttaneilta kotihoidon työntekijöiltä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sekä etähoitoa saavien asiakkaiden että etähoitoa toteuttavien hoitajien kokemukset etähoidosta olivat pääosin hyviä ja etähoitopalvelu koettiin helpoksi ja toimivaksi. Suurimmaksi haasteeksi nousi etähoidon toteuttamisessa ajoittainen kiire ja soittojen toteuttaminen muiden töiden ohessa. Tuloksista voidaan nähdä viitteitä etähoidon toteuttamiseen vaikuttavista ja kehitettävistä kohdista.
Kehittämistyön tuloksena luotiin kotihoitoon etähoidon toimintamalli, jossa muodostui asiakkaan polku kotihoidon etähoitopalvelussa. Etähoito tulee olemaan jatkossa kotihoidossa osa palvelun toteuttamisen muotoa, käyttöönotettu uusi toimintamalli antaa tukea toiminnan toteuttamiseen. Kehittämistyönä luotu toimintamalli luo hyvää pohjaa teknologisten palveluiden toteuttamiseen jatkossa sekä palveluiden edelleen kehittämiseen.
Erilaisien teknologianratkaisujen käyttöönotto ja etähoitoratkaisujen käytön kehittäminen kunnissa on ajankohtaista, sillä teknologioiden käyttö hoitoalalla kuten myös kotihoidon piirissä tulee tulevaisuudessa lisääntymään. Etähoitoratkaisuja hyödyntämällä voidaan tukea ikäihmisten itsenäistä kotona selviytymistä.
Tutkimus toteutettiin kehittävän työntutkimuksen menetelmää hyödyntämällä. Etähoidon toimintamallin kehittämiseksi, aineiston keräämiseksi sekä mallin tuottamiseen järjestettiin kolme virtuaalityöpajaa etähoitoa toteuttaville hoitajille. Virtuaalityöpajoissa käytettiin Learning cafe -menetelmää. Etähoitoratkaisun käytöstä käyttöönoton ajalta kerättiin aineistoa teemahaastattelun ja kyselyn avulla etähoitoa saaneilta kotihoidon asiakkailta sekä etähoitoa toteuttaneilta kotihoidon työntekijöiltä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sekä etähoitoa saavien asiakkaiden että etähoitoa toteuttavien hoitajien kokemukset etähoidosta olivat pääosin hyviä ja etähoitopalvelu koettiin helpoksi ja toimivaksi. Suurimmaksi haasteeksi nousi etähoidon toteuttamisessa ajoittainen kiire ja soittojen toteuttaminen muiden töiden ohessa. Tuloksista voidaan nähdä viitteitä etähoidon toteuttamiseen vaikuttavista ja kehitettävistä kohdista.
Kehittämistyön tuloksena luotiin kotihoitoon etähoidon toimintamalli, jossa muodostui asiakkaan polku kotihoidon etähoitopalvelussa. Etähoito tulee olemaan jatkossa kotihoidossa osa palvelun toteuttamisen muotoa, käyttöönotettu uusi toimintamalli antaa tukea toiminnan toteuttamiseen. Kehittämistyönä luotu toimintamalli luo hyvää pohjaa teknologisten palveluiden toteuttamiseen jatkossa sekä palveluiden edelleen kehittämiseen.