Covid-19 pandemian vaikutukset voimankäytön ylläpitokoulutukseen Lounais-Suomen poliisilaitoksen alueella : kokemuksia Salon poliisiasemalta
Honkala, Markus (2021)
Honkala, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724145
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa tarkastellaan koronaviruspandemian vaikutuksia voimankäytön ylläpitokoulutukseen Lounais-Suomen poliisilaitoksen alueella keskittyen Salon poliisiasemalla järjestettyyn voimankäytön ylläpitokoulutukseen koronaviruspandemian aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten pandemia on vaikuttanut järjestettävän koulutuksen määrään ja laatuun. Tavoitteena on ollut myös selvittää pandemia aikaisen rajoitetun koulutuksen vaikutuksia poliisimiesten voimankäytöllisiin tietoihin ja taitoihin sekä kuinka terveysturvallisuudesta on huolehdittu koulutusten aikana. Opinnäytetyö tarkastelee myös Poliisihallituksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen antamia ohjeistuksia voimankäytön ylläpitokoulutuksen järjestämisestä poikkeusoloissa.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastattelu suoritettiin neljälle Lounais-Suomen poliisilaitoksella Salon poliisiasemalla työskentelevälle poliisimiehelle. Haastateltavista henkilöistä kaksi toimii voimankäytön kenttäkouluttajina ja toiset kaksi haastateltavaa ovat osallistuneet pandemia aikana järjestettyyn voimankäytön ylläpitokoulutukseen.
Työn keskeisenä tuloksena on, että pandemia aika on vaikuttanut merkittävästi varsinkin fyysisen voimankäytön ylläpitokoulutukseen. Lounais-Suomen poliisilaitoksella Sisäministeriön asetuksen mukaiset voimankäytön koulutusvelvoitteet saatiin pääasiassa suoritettua koronaviruspandemian aiheuttamista haasteista huolimatta, mutta haastatteluiden perusteella rajoitettu koulutus on vaikuttanut negatiivisesti poliisimiesten voimankäytöllisiin tietoihin ja taitoihin ja pandemian aiheuttamaa koulutusvelkaa tulisi pyrkiä kuromaan kiinni lisäämällä voimankäytön ylläpitokoulutuksen määrää.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksena esitetään voimankäytön ylläpitokoulutuksen määrän lisäämistä sekä perinteisen koulutuksen rinnalle kehitettävää koulutusta, jossa hyödynnetään digitaalista oppimisympäristöä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten pandemia on vaikuttanut järjestettävän koulutuksen määrään ja laatuun. Tavoitteena on ollut myös selvittää pandemia aikaisen rajoitetun koulutuksen vaikutuksia poliisimiesten voimankäytöllisiin tietoihin ja taitoihin sekä kuinka terveysturvallisuudesta on huolehdittu koulutusten aikana. Opinnäytetyö tarkastelee myös Poliisihallituksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen antamia ohjeistuksia voimankäytön ylläpitokoulutuksen järjestämisestä poikkeusoloissa.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastattelu suoritettiin neljälle Lounais-Suomen poliisilaitoksella Salon poliisiasemalla työskentelevälle poliisimiehelle. Haastateltavista henkilöistä kaksi toimii voimankäytön kenttäkouluttajina ja toiset kaksi haastateltavaa ovat osallistuneet pandemia aikana järjestettyyn voimankäytön ylläpitokoulutukseen.
Työn keskeisenä tuloksena on, että pandemia aika on vaikuttanut merkittävästi varsinkin fyysisen voimankäytön ylläpitokoulutukseen. Lounais-Suomen poliisilaitoksella Sisäministeriön asetuksen mukaiset voimankäytön koulutusvelvoitteet saatiin pääasiassa suoritettua koronaviruspandemian aiheuttamista haasteista huolimatta, mutta haastatteluiden perusteella rajoitettu koulutus on vaikuttanut negatiivisesti poliisimiesten voimankäytöllisiin tietoihin ja taitoihin ja pandemian aiheuttamaa koulutusvelkaa tulisi pyrkiä kuromaan kiinni lisäämällä voimankäytön ylläpitokoulutuksen määrää.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksena esitetään voimankäytön ylläpitokoulutuksen määrän lisäämistä sekä perinteisen koulutuksen rinnalle kehitettävää koulutusta, jossa hyödynnetään digitaalista oppimisympäristöä.