C# asiakasohjelman luominen OpenAPI-määrityksestä sekä sen käyttö Azuren API Managementin läpi
Mattila, Lasse (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli TietoEVRYn asiakkaan halu tehdä konseptitodistus tässä opinnäytetyössä käytettyjä teknologioita ja niiden toimintoja hyödyntäen. Tästä syystä luottamuksellinen aineisto on poistettu tästä raportista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda onnistuneesti C#-ohjelmointikieltä hyödyntävä asiakasohjelma OpenAPI-määrityksestä ja sen jälkeen tehdä kutsu Azuren API Managementin läpi asiakkaan olemassa olevalle palvelimelle. Työssä avataan käytettyjä teknologioita sekä toteutetaan tavoitteen mukainen kokonaisuus. Lopuksi pohditaan työn tuloksia sekä mahdollisia jatkokehitysideoita.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua NSwagStudiolla OpenAPI-määrityksestä toimiva asiakasohjelma ja sen avulla tehtyä kutsu Azuren API Managementin läpi asiakkaan olemassa olevalle palvelimelle. Asiakasohjelman luonti OpenAPI-määrityksestä tuotti parhaimmillaan yli 30 000 koodirivin asiakasohjelman ja osoittautui näin ollen todella tehokkaaksi tavaksi luoda asiakasohjelmia.
Työtä voisi lähteä jatkokehittämään esimerkiksi selvittämällä keinoja hyödyntää Azuren API Managementin laajoja toiminnallisuuksia. Hyvä esimerkki tästä voisi olla kutsujen oikeuksien tarkistaminen API Managementin avulla sekä toiminnallisuuden toteuttaminen asiakasohjelmassa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua NSwagStudiolla OpenAPI-määrityksestä toimiva asiakasohjelma ja sen avulla tehtyä kutsu Azuren API Managementin läpi asiakkaan olemassa olevalle palvelimelle. Asiakasohjelman luonti OpenAPI-määrityksestä tuotti parhaimmillaan yli 30 000 koodirivin asiakasohjelman ja osoittautui näin ollen todella tehokkaaksi tavaksi luoda asiakasohjelmia.
Työtä voisi lähteä jatkokehittämään esimerkiksi selvittämällä keinoja hyödyntää Azuren API Managementin laajoja toiminnallisuuksia. Hyvä esimerkki tästä voisi olla kutsujen oikeuksien tarkistaminen API Managementin avulla sekä toiminnallisuuden toteuttaminen asiakasohjelmassa.