Päiväkirja liikuntakasvatuksen, vuorovaikutuksen ja positiivisen pedagogiikan vahvistamisesta päiväkodin toimintakulttuurissa
Siivonen, Taneli (2021)
Siivonen, Taneli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423788
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Taneli Siivonen
Päiväkirja liikuntakasvatuksen, vuorovaikutuksen ja positiivisen pedagogiikan vahvistamisesta päiväkodin toimintakulttuurissa
Vuosi 2021 Sivumäärä 105
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa liikuntakasvatusta, vuorovaikutusta ja positiivista pedagogiikkaa päiväkodin toimintakulttuurissa. Tavoitteena oli myös oma ammatillinen kasvu ja kehitys varhaiskasvatuksen opettajana käytännön työn, kirjallisuuden, ammatillisten keskustelujen ja reflektiivisen kirjoitusprosessin kautta. Toimeksiantajana toimi Espoon kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena. Työn tekijä oli valinnut jokaiselle viikolle teeman, johon hän erityisesti syventyi. Menetelminään hän käytti osallistuvaa havainnointia ja vapaamuotoisia ammatillisia keskusteluja.
Opinnäytetyö laajeni myös muille varhaiskasvatuksen osa-alueille, ja siitä muodostui kannanotto ja työnäyte laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta. Opinnäytetyön tuloksena mainitut teemat – liikuntakasvatus, vuorovaikutus ja positiivinen pedagogiikka – valittiin koko varhaiskasvatusyksikön kehityskohteiksi. Päiväkoti sai käyttöönsä myös ”10 kohdan taulun”, jossa kymmenen viikkoteemaa oli kiteytetty yhteen tai useampaan lauseeseen. Tavoitteena se, että lauseet muodostavat yksilöllisesti räätälöidyn kokonaisuuden, joka palvelee toimeksiantaja päiväkodin tarpeita ja työn kehittämistä siellä.
Opinnäytetyön tekijän ammatillinen kasvu toteutui ja hänen ammatti-identiteettinsä varhaiskasvatuksen opettajana vahvistui valittujen teemojen perustalle. Viikoittainen työ tiettyyn teemaan keskittyen, kirjallisuus, keskustelut ja reflektiivinen kirjoitusprosessi olivat kokonaisvaltainen yhdistelmä. Kehittämistyössä auttoi suuresti se, että työn tekijä on työyhteisön jäsen, joka tunsi päiväkodin entuudestaan. Toimiva ammatillinen dialogi varhaiskasvatusyksikön johtajan ja varajohtajan kanssa loivat suotuisat edellytykset kehittämistyölle.
Tulevina kehitystarpeina toimeksiantaja päiväkodille kirjoittaja pitää sitä, että valittuja teemoja pidetään esillä ja vahvistetaan työn arjessa. Niistä voi muodostua entistä vahvempi perustus koko varhaiskasvatusyksikön toiminnalle, jonka varaan monipuolista ja laadukasta pedagogiikkaa voi rakentaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkirja, liikuntakasvatus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Taneli Siivonen
Päiväkirja liikuntakasvatuksen, vuorovaikutuksen ja positiivisen pedagogiikan vahvistamisesta päiväkodin toimintakulttuurissa
Vuosi 2021 Sivumäärä 105
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa liikuntakasvatusta, vuorovaikutusta ja positiivista pedagogiikkaa päiväkodin toimintakulttuurissa. Tavoitteena oli myös oma ammatillinen kasvu ja kehitys varhaiskasvatuksen opettajana käytännön työn, kirjallisuuden, ammatillisten keskustelujen ja reflektiivisen kirjoitusprosessin kautta. Toimeksiantajana toimi Espoon kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena. Työn tekijä oli valinnut jokaiselle viikolle teeman, johon hän erityisesti syventyi. Menetelminään hän käytti osallistuvaa havainnointia ja vapaamuotoisia ammatillisia keskusteluja.
Opinnäytetyö laajeni myös muille varhaiskasvatuksen osa-alueille, ja siitä muodostui kannanotto ja työnäyte laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta. Opinnäytetyön tuloksena mainitut teemat – liikuntakasvatus, vuorovaikutus ja positiivinen pedagogiikka – valittiin koko varhaiskasvatusyksikön kehityskohteiksi. Päiväkoti sai käyttöönsä myös ”10 kohdan taulun”, jossa kymmenen viikkoteemaa oli kiteytetty yhteen tai useampaan lauseeseen. Tavoitteena se, että lauseet muodostavat yksilöllisesti räätälöidyn kokonaisuuden, joka palvelee toimeksiantaja päiväkodin tarpeita ja työn kehittämistä siellä.
Opinnäytetyön tekijän ammatillinen kasvu toteutui ja hänen ammatti-identiteettinsä varhaiskasvatuksen opettajana vahvistui valittujen teemojen perustalle. Viikoittainen työ tiettyyn teemaan keskittyen, kirjallisuus, keskustelut ja reflektiivinen kirjoitusprosessi olivat kokonaisvaltainen yhdistelmä. Kehittämistyössä auttoi suuresti se, että työn tekijä on työyhteisön jäsen, joka tunsi päiväkodin entuudestaan. Toimiva ammatillinen dialogi varhaiskasvatusyksikön johtajan ja varajohtajan kanssa loivat suotuisat edellytykset kehittämistyölle.
Tulevina kehitystarpeina toimeksiantaja päiväkodille kirjoittaja pitää sitä, että valittuja teemoja pidetään esillä ja vahvistetaan työn arjessa. Niistä voi muodostua entistä vahvempi perustus koko varhaiskasvatusyksikön toiminnalle, jonka varaan monipuolista ja laadukasta pedagogiikkaa voi rakentaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkirja, liikuntakasvatus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka