Montessoripedagogiikka ja toimintaterapia muistisairaiden kuntoutuksessa
Pasanen, Tony; Lampinen, Topias (2021)
Pasanen, Tony
Lampinen, Topias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423766
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla löytää montessoripedagogiikan ja toimintaterapian kuntoutuskeinoja muistisairaiden kanssa työskenneltäessä. Tutkimuskysymyksemme olivat 1) Mitä Montessoripedagogiikan menetelmiä käytetään muistisairaiden kuntoutuksessa? 2) Mitä keinoja toimintaterapiassa käytetään muistisairaiden kuntoutuksessa MOHO-mallin kautta tarkasteltuna? 3) Voiko montessoripedagogiikan kuntoutuskeinoja hyödyntää toimintaterapiassa?
Opinnäytetyömme toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa hankittiin Cinhal, Pubmed, Cochrane library, ProQuest Central, Taylor & Francis, Ovid ja ScienceDirect tietokannoista. Kirjallisuuskatsaus koostui 12 aineistosta, jotka valikoituivat eksplisiittisesti. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Aineistoista esiin tulleiden tulosten mukaan muistisairaan kuntoutus koostuu ympäristön muokkauksesta, tehtävien ja toimintojen muokkauksesta, virheettömästä oppimisesta, hoitohenkilökunnan ja omaishoitajien kouluttamisesta ja muistisairaan henkilöhistoriaan tutustumisesta. Tulosten perusteella montessoripedagogiikan käyttämät kuntoutuksen keinot ovat samankaltaisia toimintaterapiassa käytettyjen kanssa, vaikkakin toimintaterapia tarjoaa laajemman valikoiman kuntoutuskeinoja. Montessoripedagogiikalle ominainen keino, jota toimintaterapian aineistossa ei mainittu oli ympäristön muokkaukseen liittyvä ympäristön valmistelu haluttua toimintaa varten.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella toimintaterapiassa ja montessoripedagogiikkassa käytetyt kuntoutuksen keinot ovat samankaltaiset keskenään. Tuloksia tarkastellessa huomaa toimintaterapian tarjoavan yksilöllistä ja ryhmämuotoista kuntoutusta. Toisin kuin montessoripedagogiikkassa, kuntoutus keskittyy kokonaisen yhteisön kuten vanhainkodin asukkaiden kuntoutukseen muuttamalla hoitohenkilökunnan työskentelytapoja. Toimintaterapiassa voidaan hyödyntää tiettyjä montessoripedagogiikan kuntoutuksen keinoja, kuten ympäristön valmistelua. Kuntoutuskeinojen ollessa hyvin samankaltaisia on jatkossa tärkeää tutkia montessoripedagogiikan ja toimintaterapian kuntoutuskeinojen vaikuttavuutta, jotta voidaan luoda ymmärrystä vaikuttavimmista kuntoutuksen muodoista muistisairaiden kanssa työskenneltäessä.
Opinnäytetyömme toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa hankittiin Cinhal, Pubmed, Cochrane library, ProQuest Central, Taylor & Francis, Ovid ja ScienceDirect tietokannoista. Kirjallisuuskatsaus koostui 12 aineistosta, jotka valikoituivat eksplisiittisesti. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Aineistoista esiin tulleiden tulosten mukaan muistisairaan kuntoutus koostuu ympäristön muokkauksesta, tehtävien ja toimintojen muokkauksesta, virheettömästä oppimisesta, hoitohenkilökunnan ja omaishoitajien kouluttamisesta ja muistisairaan henkilöhistoriaan tutustumisesta. Tulosten perusteella montessoripedagogiikan käyttämät kuntoutuksen keinot ovat samankaltaisia toimintaterapiassa käytettyjen kanssa, vaikkakin toimintaterapia tarjoaa laajemman valikoiman kuntoutuskeinoja. Montessoripedagogiikalle ominainen keino, jota toimintaterapian aineistossa ei mainittu oli ympäristön muokkaukseen liittyvä ympäristön valmistelu haluttua toimintaa varten.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella toimintaterapiassa ja montessoripedagogiikkassa käytetyt kuntoutuksen keinot ovat samankaltaiset keskenään. Tuloksia tarkastellessa huomaa toimintaterapian tarjoavan yksilöllistä ja ryhmämuotoista kuntoutusta. Toisin kuin montessoripedagogiikkassa, kuntoutus keskittyy kokonaisen yhteisön kuten vanhainkodin asukkaiden kuntoutukseen muuttamalla hoitohenkilökunnan työskentelytapoja. Toimintaterapiassa voidaan hyödyntää tiettyjä montessoripedagogiikan kuntoutuksen keinoja, kuten ympäristön valmistelua. Kuntoutuskeinojen ollessa hyvin samankaltaisia on jatkossa tärkeää tutkia montessoripedagogiikan ja toimintaterapian kuntoutuskeinojen vaikuttavuutta, jotta voidaan luoda ymmärrystä vaikuttavimmista kuntoutuksen muodoista muistisairaiden kanssa työskenneltäessä.