ADHD diagnoosin saaneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden tuki opinnoissa : opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia opintojen tuesta
Lähdekorpi, Matilda (2021)
Lähdekorpi, Matilda
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ADHD-diagnoosin saaneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden tuki ammattikorkeakouluopinnoissa. Tavoitteena oli selvittää ADHD diagnoosin saaneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia siitä, miten ADHD-oireet vaikuttavat opintojen etenemiseen ja sujuvuuteen. Tavoitteena oli lisäksi selvittää opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia siitä, millaista tukea he voivat saada ammattikorkeakouluopinnoissaan, miten tukea haetaan ja onko tuki riittävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista ADHD-diagnoosin saaneiden ammatti-korkeakouluopiskelijoiden tuen tarpeista, opintojen sujuvuudesta, esteettömyydestä ja yhdenvertaisuudesta. Opinnäytetyöhön kerätyllä tiedolla pyritään lisäämään tietoisuutta ADHD:n vaikutuksista opiskeluun. Opinnäytetyöllä pyritään lisäksi antamaan ääni ADHD-diagnoosin saaneille ammattikorkeakouluopiskelijoille, jotta heidän omakohtaiset kokemuksensa tulisi kuulluksi. Opinnäytetyössä on hyödynnetty sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön aineisto (n=42) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka julkaistiin neljässä Facebookin vertaistukiryhmässä. Vertaistukiryhmät oli tarkoitettu henkilöille, jotka ovat kosketuksissa ADHD:n kanssa. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimiakysymyksiä. Monivalintakysymyksiin käytettiin määrällisen tutkimuksen analysointimenetelmiä. Avokysymykset analysointiin hyödyntäen laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä. Kyselystä saatujen vastausten perusteella ADHD-oireilla voi olla vaikutusta opintojen etenemiseen ja suorittamiseen. ADHD-oireet voivat lisäksi vaikuttaa opintojen sujuvuuteen sekä opiskelumotivaatioon. Kyselystä saatujen tulosten perusteella ADHD-oireet eivät ole kuitenkaan este opintojen suorittamiselle etenkään, jos opiskelija on saanut opinnoissaan tarvitsemaansa tukea. Opinnäytetyössä tulee hyvin esille ammattikorkeakouluopiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia siitä millä tavalla ADHD-oireet vaikuttavat ammattikorkeakouluopintoihin. Opinnäytetyö tarjoaa lisäksi tietoa siitä, miten ADHD-diagnoosin saanut opiskelija voi hakea erityistä tukea opintojensa tueksi ja millaista tukea on tarjolla. Aineistosta saatu tieto tarjoaa lisäksi tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat ammattikorkeakoulujensa tarjoaman tuen riittävän opintojen tukena ja millaisena tuen hakemisen prosessi koetaan. Opinnäytetyön aineistosta selviää lisäksi kokevatko ADHD-diagnoosin saaneet opiskelijat, että heidän ammattikorkeakoulunsa tukee heitä opinnoissa niin, että opintojen suorittaminen on yhdenvertaista.