Jalkapalloseuran markkinoinnin kehittämissuunnitelma yleisömäärien kasvattamiseksi : case: Helsingin Jalkapalloklubi
Ruokolainen, Riku (2012)
Ruokolainen, Riku
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716718
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammattimaisesti toimivan jalkapalloseuran markkinointia. Työ tarkastelee markkinointia ja markkinointiviestintää, painottaen työn kannalta tärkeintä viestintäkeinoa, mainontaa. Opinnäytetyö on suunnattu Helsingin Jalkapalloklubille (HJK), joka pelaa Suomen korkeimmalla sarjatasolla Veikkausliigassa. HJK:n toiminta on ammattimaista ja se on rinnastettavissa yritystoimintaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinointia yleisesti, jonka jälkeen pureudutaan tarkemmin markkinointiviestintään sekä sen osa-alueisiin, erityisesti mainontaan. Tämän jälkeen tarkastellaan urheilumarkkinointia ja sitä kuinka se eroaa perinteisestä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tutkii HJK:n markkinointiviestintää, ennen kaikkea mainontaa. Osiossa tarkastellaan HJK:n aiempia mainoskampanjoita ja niiden pohjalta saatuja tuloksia, sekä tehdään vertailevaa tutkimusta esittelemällä saksalaisen jalkapalloseuran Borussia Dortmundin toimintaa. Tutkimus pohjautuu työntekijähaastatteluun, omakohtaisiin kokemuksiin ja havaintoihin, sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja Internet lähteisiin.
Tutkimuksen pohjalta on tehty johtopäätökset Helsingin Jalkapalloklubin markkinoinnin tilasta sekä annettu kehitysehdotuksia, joiden tarkoituksena on antaa uusia ideoita seuran markkinointiin ja näin edesauttaa HJK:ta kasvattamaan kotiotteluidensa yleisömääriä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinointia yleisesti, jonka jälkeen pureudutaan tarkemmin markkinointiviestintään sekä sen osa-alueisiin, erityisesti mainontaan. Tämän jälkeen tarkastellaan urheilumarkkinointia ja sitä kuinka se eroaa perinteisestä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tutkii HJK:n markkinointiviestintää, ennen kaikkea mainontaa. Osiossa tarkastellaan HJK:n aiempia mainoskampanjoita ja niiden pohjalta saatuja tuloksia, sekä tehdään vertailevaa tutkimusta esittelemällä saksalaisen jalkapalloseuran Borussia Dortmundin toimintaa. Tutkimus pohjautuu työntekijähaastatteluun, omakohtaisiin kokemuksiin ja havaintoihin, sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja Internet lähteisiin.
Tutkimuksen pohjalta on tehty johtopäätökset Helsingin Jalkapalloklubin markkinoinnin tilasta sekä annettu kehitysehdotuksia, joiden tarkoituksena on antaa uusia ideoita seuran markkinointiin ja näin edesauttaa HJK:ta kasvattamaan kotiotteluidensa yleisömääriä.