Ajojärjestelijän työnkuvan muutos digitalisoituvassa toimintaympäristössä
Perttula, Ilmari (2021)
Perttula, Ilmari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123024
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kesko logistiikan Vantaan yksikölle. Työn tavoitteena oli selvittää toimipisteen runko- ja kaukojakelun ajojärjestelijöiden käsityksiä ja kokemuksia erityisesti digitaalisuuden tuomista muutoksista sekä löytää ajojärjestelijän työn kehityspisteitä kuljetustilausten digitalisoituessa. Tutkimusongelma muotoiltiin kolmeksi tutkimuskysymykseksi.
Työn empiirinen osa on tehty käyttäen kvalitatiivistä tutkimusmetodia. Aineisto hankittiin ajojärjestelijöiden henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Haastatteluvastausten perusteella pystyttiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin. Digitaalisten järjestelmien käyttöönotto nähtiin pääosin myönteisenä ja sen etuja listattiin paljon. Työssä löydettiin myös kehityspisteitä, joihin tuotiin esille parannusehdotuksia. Työn pohjalta toimeksiantaja voi parantaa nykyisiä järjestelmiä ja huomioida esille tulleita kokemuksia kuljetusprosessin digitalisaation edetessä. This thesis was carried out for Kesko logistics in Vantaa. The aim of the thesis was to describe the impacts of digital processes in the operational environment of the transport coordinators of line haul and long distance transports, and how the coordinators experience them. The goal was to find development points and ideas in the initialization of new digital systems and electric transport orders. The research problem was formulated into three research questions.
The empirical part of the thesis was carried out by using a qualitative research method, individual interviews of the transport coordinators.
In conclusion, the stated research questions could be answered. Most interviewees stated that the digital process excelled the old one, and many of its benefits were listed. In addition, development proposals were brought up to correct the identified weaknesses. Based on the results, the company can improve the current digital processes and take into account the gained experiences when developing the digitalizied supply chain further.
Työn empiirinen osa on tehty käyttäen kvalitatiivistä tutkimusmetodia. Aineisto hankittiin ajojärjestelijöiden henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Haastatteluvastausten perusteella pystyttiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin. Digitaalisten järjestelmien käyttöönotto nähtiin pääosin myönteisenä ja sen etuja listattiin paljon. Työssä löydettiin myös kehityspisteitä, joihin tuotiin esille parannusehdotuksia. Työn pohjalta toimeksiantaja voi parantaa nykyisiä järjestelmiä ja huomioida esille tulleita kokemuksia kuljetusprosessin digitalisaation edetessä.
The empirical part of the thesis was carried out by using a qualitative research method, individual interviews of the transport coordinators.
In conclusion, the stated research questions could be answered. Most interviewees stated that the digital process excelled the old one, and many of its benefits were listed. In addition, development proposals were brought up to correct the identified weaknesses. Based on the results, the company can improve the current digital processes and take into account the gained experiences when developing the digitalizied supply chain further.