Kehitysvammaisten kokemuksia työhönvalmennuksesta ja osallisuudesta
Väinölä, Saara; Hyvärinen, Venla; Liski, Tarja (2021)
Väinölä, Saara
Hyvärinen, Venla
Liski, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922358
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvaillaan kehitysvammaisten kokemuksia työhönvalmennuksesta ja osallisuudesta. Tavoitteena oli kerätä työhönvalmennuksesta tietoa, jonka avulla voidaan edistää kehitysvammaisten työllistymistä sekä kehittää työhönvalmennusta. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, minkälaisia kokemuksia kehitysvammaisilla on työhönvalmennuksesta ja miten työhönvalmennus on vaikuttanut kehitysvammaisten osallisuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja yksilöllistä teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa kehitysvammaista, jotka olivat opiskelleet toisen asteen ammatillisissa opinnoissa ja saaneet työhönvalmennusta sekä työllistyneet sen avulla. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksen tuloksista voidaan nähdä työhönvalmentajan auttaneen kehitysvammaisia hyvän vuorovaikutuksen ja käytännön tuen avulla. Haastatteluissa kävi ilmi, että kehitysvammaiset pitivät tärkeänä sitä, että työhönvalmentaja oli kannustava, otti mielipiteet huomioon, oli helposti saatavilla ja tavoitettavissa eikä vaihtuisi. Työhönvalmentajan roolia työpaikan saamisessa pidettiin merkittävänä. Työhönvalmentajan kerrottiin opastaneen työtehtävissä ja olleen myös työyhteisön tukena. Työelämän kuvattiin tuoneen elämään sisältöä ja säännöllisyyttä. Oli tärkeää saada tuntea olevansa tarpeellinen osa työyhteisöä ja käyttää omia vahvuuksiaan. Esiin tuotiin myös se, että palkka mahdollisti monia asioita elämässä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa haastatellut kehitysvammaiset olivat saaneet työhönvalmentajalta tarvitsemaansa tukea itselleen sopivan työpaikan etsintään sekä ohjausta työpaikalla. Tämä yksilöllinen tuki oli tuonut heidän elämäänsä osallisuutta. He olivat tyytyväisiä elämäänsä ja työhönsä.
Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että työhönvalmennuksella voidaan tukea osallisuutta. Tulosten perusteella voidaan nähdä myös, että kunnioittava kohtaaminen on työhönvalmennuksen perusta. Työhönvalmennuksen prosessi voi onnistua vain toimivalla vuorovaikutuksella ja osallistavalla kunnioittavalla kohtaamisella työhönvalmentajan ja kehitysvammaisen välillä. Tähän tulisi kiinnittää erityistä huomiota myös työhönvalmentajan koulutuksessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan nähdä työhönvalmentajan auttaneen kehitysvammaisia hyvän vuorovaikutuksen ja käytännön tuen avulla. Haastatteluissa kävi ilmi, että kehitysvammaiset pitivät tärkeänä sitä, että työhönvalmentaja oli kannustava, otti mielipiteet huomioon, oli helposti saatavilla ja tavoitettavissa eikä vaihtuisi. Työhönvalmentajan roolia työpaikan saamisessa pidettiin merkittävänä. Työhönvalmentajan kerrottiin opastaneen työtehtävissä ja olleen myös työyhteisön tukena. Työelämän kuvattiin tuoneen elämään sisältöä ja säännöllisyyttä. Oli tärkeää saada tuntea olevansa tarpeellinen osa työyhteisöä ja käyttää omia vahvuuksiaan. Esiin tuotiin myös se, että palkka mahdollisti monia asioita elämässä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa haastatellut kehitysvammaiset olivat saaneet työhönvalmentajalta tarvitsemaansa tukea itselleen sopivan työpaikan etsintään sekä ohjausta työpaikalla. Tämä yksilöllinen tuki oli tuonut heidän elämäänsä osallisuutta. He olivat tyytyväisiä elämäänsä ja työhönsä.
Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että työhönvalmennuksella voidaan tukea osallisuutta. Tulosten perusteella voidaan nähdä myös, että kunnioittava kohtaaminen on työhönvalmennuksen perusta. Työhönvalmennuksen prosessi voi onnistua vain toimivalla vuorovaikutuksella ja osallistavalla kunnioittavalla kohtaamisella työhönvalmentajan ja kehitysvammaisen välillä. Tähän tulisi kiinnittää erityistä huomiota myös työhönvalmentajan koulutuksessa.